Alla inlägg den 17 december 2017

Av Ia Weylandt - 17 december 2017 18:45

 

Oj så Hoppsan,,, 

En positiv rubrik,,, va kan ha hänt mitt i mörker depressionen???

Inget speciellt egentligen,,, bara det att vi faktiskt haft en jäkligt go och mysig helg....


Somnade jäkligt tidigt på fredagskvällen,,, och vaknade således också jäkligt tidigt på lördagsmorgonen,,, vi snackar vid fyra-tiden...

 

Jag tänder den lilla nattlampan för att hitta till toaletten utan att trampa på någon hund,,, och får genast en liten känsla av att vi ”kan” ha glömt mat framme på diskbänken igårkväll...

För varför ligger annars Dollar och sover med en stekspade brevid sig....???

 

För det är ju oftast så på fredagar att vi slocknar ganska tidigt...

Denna fredag var inget undantag.

Jag gjorde hemmagjord pizza...

Mums,,, så Magiskt god med oxfilé, champinjoner, beasså och kronärtskockshjärtan...

 

På fredagarna käkar vi oftast middag framför TV:n,,,

så vi tog varsin pizzabit,,, slog oss ner i soffan,, och där blev vi kvar...

Båda slocknade där i soffan ganska snabbt efter maten, och snarkade sött😴😴

 

Jag vaknade till vid 1-tiden,,, öppnade ytterdörren och lät hundarna gå ut och kissa,, och gick sen zombielikt upp till sängen och la mig...

Thompa kom vid fyratiden,,,, och samtidigt vaknade,  jag pigg som en mört,,, inte konstigt,, då hade jag ju sovit sött i 8 timmar...


Så ser oftast våra fredagar ut,,, men inte varje fredag glömmer vi maten framme,,,

Men när vi gör det,,, ja,, då vet SuperDollar det direkt...

Jag kommer ner,, och möts av pizzaslicern på hallgolvet...

 

Går in i köket,, där ligger mozzarellaost förpackningen söndertuggad på golvet,,, i sällskap med disktrasan och diskborsten...

 

Va borsten och trasan gjorde där,, vet jag faktiskt inte🤔

 

Men på bänken, där den kvarglömda pizzan befunnit sig,,, fanns inte längre ett spår av något ätbart..

Bara sönderslitet bakplåtspapper....

 

Han är såååå duktig,,, våran hungriga älskade SuperDollar❤️


Så fort det började ljusna lite, stack jag och hundarna till skogs för en lång skön prommis...

 

Bäst vi gick där, hörde Mr Abbot av sig och frågade om vi var spårsugna...

Såklart vi var...!!!

Så efter frukosten mötte vi upp 2/3 av Team Abbot i spårskogen här i Åkers.

Fru Abbot befinner sig i Frankrike, så hon fick inte vara med...

 

Det var mer snö i spårskogen, än va vi trodde innan,,, men vi gick ut spår ändå...

Jag gick ett 1000-meters till Abbot,,, och Mr Abbot gick ut ett något kortare till Glock...

Att det blev kortare berodde på att mitt som han gick där i godan ro,,, så kom det 3 hundar, modell större springandes emot honom,,, och ingen husse/matte så långt ögat nådde....

 

Shit,,, jag hade skitit💩på mig om det var jag som gått där själv...

Visserligen hade jag föredragit att gå där själv,,, det hade känts Än värre om jag haft mina hundar med mig...

 

Hursomhelst,,, så gjorde dom 3 herrelösa hundarna sällskap med Mr Abbot tillbaka till våra bilar där Thomas väntade....

 

Turligt nog, så hade en av hundarna ett telefonnummer skrivet på halsbandet...

Så Thomas ringde, och fick tag på en orolig,,, men mycket lättad matte son grät av lycka över att hundarna hittats oskadda...

Det visade sig att dom rymt från tomten, och vid det här laget varit borta i 2 timmar...

Matte satt hemma,,, medans husse mfl var ute och letade...

 

Kan säga att det var en något lättad husse som kom och plockade upp rymlingarna...

Slutet Gott,,, Allting Gott...

 

Vi hann fika lite med kaffe och lussebullar innan det var dags att släppa på...

 

Det blev lite kallt efter en stund,,, så det var skönt när det var dags att släppa på...

 

Började med Glock,,, och det är verkligen kul att se hur två så olika hundar beter sig...

 

Glock,,, sin vana trogen, kastar sig iväg i full galopp,,,

Hittar spåret,, drar iväg åt det håll som nosen råkar peka åt,,, vänder,,, drar iväg åt andra hållet,,, vänder igen,, och kommer med mer tur än skicklighet iväg åt rätt håll...

 

Abbot,,, däremot,,, lugnt och sansat arbetar han sig ut i rutan,,,hittar spåret,, gör en snabb analys,, och drar beslutsamt iväg åt rätt håll...

 


Medans gubbarna var i skogen,, passade jag på att ta ut Dollar och promma lite,, och fick tack och lov upp värmen i fötterna igen...

 

Först kom Thomas Och Glock tillbaka...

Klonkan hade börjat spåret jättebra,, men fick inte helt oväntat problem i slutet när dom herrelösa hundarna kommit in i bilden...

Thomas såg ju bitvis spåren i snön från både spårläggaren och de 3 hundarna,,,

och Glock slog och slog,,, missade 2 pinnar, men lyckades kriga sig till slutet,, så det var ju bra...

Jag ska börja ta med Dollar ut när jag lägger spår till Glock...

 

Abbot spårade fint,,, lämnade även han en pinne kvar i skogen...

 

Sen åkte vi hem till Sjövreten för att värma upp oss..

Jag valde dock att ta hundarna och gå hem,,, det var inte så skönt...

 

Regnade och blåste som faaan...

 

Så det var jäkligt skönt att komma in i värmen där Abbot glatt väntade på oss...

 

Jag blir så glad att våra hanhundar funkar så bra ihop,,,trots att dom inte umgås allt för ofta...

För även om vi tränar ihop så har tex Dollar och Abbot inte setts sedan i början på sommaren...

Men det är liksom inga som helst spänningar dom emellan...

 

Visst märker man att Abbot har en Stor respekt för SuperDollar,,,

 

Men det har Faktsikt dom flesta hundar av båda könen...

Dollar har en Enorm pondus

 

Men Dollar bryr sig ju inte,,, så efter en stund ligger alla 3 helt avslappnat i köket medans vi två-benta fikar, spekulerar och planerar inför framtiden😁

 

Sheriffen tycker inte det är superkul att ha hundkompisar på besök,,, 

han blir som ett plåster på mig,,, och vill INTE att Abbot ska få nån chans till gos...❤️

 



På vägen hem från spårskogen hade Thompa stannat i centrum och hämtat ut en present till mig...

Ett par Icebugskängor...

 

Jäklars va glad jag blev❣️

Har gnällt lite efter mina pw´s på kvällarna att jag får jäkligt ont i axlarna när jag går när det är halt...

Det blir ju liksom så att jag hela tiden går och spänner mig,, orolig för att ramla...

 

Visst har jag mina superbraiga broddar,,, men dom är liksom inte så sköna att powerwalk med.....

 

Va Faan ska jag nu skylla på om jag inte pallar gå på vardagskvällarna😝


När vi sen vinkat HejDå till Abbotarna, var det hög tid att sätta igång att göra lördag...

Vi skulle käka Wallenbergare till middag,,, och gör man Wallenbergare, blir det liksom på automatik att man också gör maränger...

 

För jag använder 5 st äggulor,, och eftersom jag avskyr att slänga mat,, så vill jag ju såklart ta till vara även på vitorna...

Maränger är gott,, och jag Älskar att spritsa...

Thomas Älskar marängsviss,,, så det fick han till efterrätt denna decemberlördag...

Själv var jag för mätt,,, nöjde mig med några små maränger bara...😋

 

Söndagsmorgon sen stack Thompa ut med hundarna på en ganska kall morgonprommis...

 

Dom hade lovat ca -10 grader,, under söndagen,, men vi fick aldrig kallare än -4,5...

 

Efter frullen gick T ut och pulade med hästarna,, och jag stannade inne och städade huset..

Hundarna var delvis ute, delvis inne..

Jag Älskar när dom ligger så nära,,,

Knocke som lägger sin fina lilla tass över Dollarns...

 

Du&Jag Brorsan❤️❤️

 

Klockan 11.00 hängde vi på låset till den lokala marknaden på en fårgård alldeles intill oss...

   

Så mysigt ordnar med glögg, pepparkakor, och diverse saker att shoppa...

 

Bland annat bundna kransar och ljuvliga fårskinn...

 

OJ, va jag ville ha,,, men kunde inte bestämma mig för vilket...

Alla var så fina på olika sätt...

 

Fick provsmaka lammkorvar i alla dess former och kryddningar...

 

Alltså,,, det var sååååå jäkla gott..

Jag skämdes nästan lite över mig själv,,,

för jag provsmakade liksom inte,,,

jag smaskade i mig som om det vore en jäkla buffé...

 


Men å andra sidan så handlade vi också...

Både en rökt lammfiol,, och 6 st lammgrillkorvar,,,

 

Och jag kan meddela att bara dom 2 produkterna kostade mer än vad vi lägger på mat på 1 vecka...

Så jag tänker INTE ha dåligt samvete....🤑🤣


Köpte även närproducerad honung...

Trodde först vi blev lurade eftersom etiketten ser ut som vilken svensk honung som helst,,, men kikar man närmare, så ser man Exact vilka som står bakom precis just denna honungsburk...

 

2x50-pack ägg slank också ner,,, sen va det dags lämna innan vi ruinerade oss helt💸💸

Men som sagt,,, det är nåt visst med att stödja det lokala...


Efter dagens shopping drog vi till skogs för en Makalöst härligt vintrig promenad....

 

Älskar verkligen när vi går alla fyra...

Vi var ute i närmare 2,5 timma,,, men vi vann inte så mycket mark...

 

Däremot blev det en jäkla massa lek och bus utefter vägen....

 

Något som båda hundarna Älskar....

 

Vackraste Finaste Underbaraste Sheriffen....

 

Vilka fina tänder han har😬

 


Vid ett tillfälle bad jag Thomas och Hundarna att komma gåendes emot mig för att ta en fin bild...

Och Thomas liksom börjar springa emot mig i slowmotion med flaxande armar medans båda hundarna tokskäller brevid honom...

 

-Va Faan Va det där för nåt, frågar jag???

- Jag låtsades att jag var med i Baywatch,, svarar min sambo.....

Ehhhh,,, okey😰

Hur man nu kan komma på tanken att börja leka Baywatch mitt i smällkalla vintern,,, det förstår ju inte jag...

Men hursomhelst,,, så var det en makalöst härlig prommis,,, veckans höjdpunkt faktiskt....⭐️

 

Hem och mösade ner oss i soffan en stund framför vinterstudion,,, smaskandes på pepparkakor, ädelost, lussebullar och julmust...

Det slog oss att vi inte druckit någon glögg ännu, trots att det finns hemma...

Men ingen av oss har varit sugen,,,,, tråkigt,,,,, men sant...

 


Efter en stund gick jag ut i köket och började laga julgodis...

Bla Rocky Roads, som är bland det bästa jag vet...

 

Men det blev även Mozartkulor, som är så kladdigt och meckigt att göra, så jag säger varje år,,

Aldrig mer...!!!!

Thomas Älskar dom dock,,, så det lär bli till att rulla fler gånger...

 

Sen hann Glock och jag sticka iväg på en PW innan mörkret tog sitt grepp över Åkers-Styckebruk...

Vilken skillnad när det är klar himmel,,, vi kom iväg vid 15.30, och då kändes det fortfarande som om det var ljust ute....

 

Vi gick bara 3 km,,, och samtidigt hjälpte Dollar husse med att vattna och halma hos hästarna...

Det tyckte Dollarn var mys....


Nu har vi tänt det tredje ljuset i den Otroligt osymmetriska adventsstaken...

Herregud,,, jag som vill ha ordning och reda får frispel när jag ser ojämnheten på ljusen...

 

Men vad ska man göra????

 

Bara gilla läget,,, och se fram emot årets sista arbetsvecka....

 

Snart vänder det!!!

God vecka Alla Underbara⭐️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards