Alla inlägg den 7 juni 2019

Av Ia Weylandt - 7 juni 2019 18:00

Varför kan jag liksom aldrig bli nöjd?

Det är för varmt, det är för kallt, hatar mörker, hatar ormar. 

Men Ärligt, dom här två första lediga dagarna, har varit liiiiiite för varma för min smak. 

Annars Älskar ju jag att ligga i solen,,, men det har inte gått att göra det i många minuter i sträck... 

Nä, Tacka vet jag vanligt, normalt, lagom  hundträningsväder....  

 

Men jag ska inte klaga allt för mycket.

Hittils har vi haft 2 ganska softa dagar här på Sjövreten då vi firat Sverige🇸🇪🇸🇪 

Tyvärr sket sig min årliga 🇸🇪Svenska🇸🇪 Blomflagga, som jag planterat varje år och som brukar bli sååååå fin... 

Såhär fin var den förra året vid samma tid....😀               

Och iår ser den ur såhär☹️ 

 

Jag hade alldeles för bråttom att plantera i våras, och vips så kom en frostnatt❄️Och förstörde allting🥴 

Faktiskt det sämsta resultatet hittils på jag tror 6-7 år...

Näst sämst var första året, då jag blandade ihop färgerna på flaggan, och gjorde korset blått😂😂😂

  

Man lär av sina misstag🤠 iallafall ibland..... 

 

Men släpp den nu...

 

Onsdagskvällen avslutades med bland det bästa jag ätit.

Västerbottenvåffla, med egengjord Skagen, räkor, löjrom, avocado, rödlök och vaktelägg... 

    

Alltså det rinner till i munnen bara jag tänker på den middagen😋. 

En varm skön kväll blev det, den första i år, när jag verkligen satt uppe länge, och jag satt ute och bara tittade ut över hagarna. 

Vid 23-tiden var jag fortfarande pigg, men tvingade mig själv i säng, för att inte vara heeelt döööd under torsdagen... 

 

Och det var jag inte heller.

Tvärtom, vaknade aspigg och full av energi. 

Bestämde mig för att ta Glock med mig ut å springa direkt på morgonen....

 

Och det var verkligen en så häftig känsla där i kropp och huvud.

Jag kör ju mina intervaller efter klockan,,,

och det var så jäkla häftigt att gå där under uppvärmningen, kolla klockan,,

se hur minuterna tickade närmare och närmare klockslaget då jag skulle få börja springa. 

Hur jag liksom längtade efter att få låta kroppen rinna iväg. 

 

Och känslan, när jag kände att jag vågade öka tempot på dom första 8 intervallerna, såpass att Glock faktiskt kom upp i galopp några gånger... 

 

Den känslan var Skithäftig...

När 8 upprepningar gjorts,  dubblas springtiden under 3 upprepningar, och då måste jag erkänna att jag var ganska slut när jag kom till den näst sista... 

Jag t.o.m sa till Glock att: nu är det lite jobbigt!  

 

Men det är också den situationen som gör mig så stolt. 

Hade det varit tidigare när jag försökt börja springa, då hade jag skitit i den sista intervallen, och tyckt att jag  har ju varit jäkligt duktig ändå.

Men nu känner jag att huvudet tänker annorlunda, och liksom peppar mig själv med att, faan du klarar det, sista rycket nu... 

OCH jag klarade det,,, och stoltheten över mig själv efteråt är obeskrivbar⭐️ 

 

Sen hem och käka lång gofrulle...

Och det är klart att i dom bästa av världar, så skulle väl frullen kunna vara nyttigare😊

 

Men jag känner att var sak måste få ha sin tid, jag SKA återgå till äggröra och kesoplättar...

Fast inte just denna dag😆  

 

Sen utfördes ärligt talat inte många knop under resten av dagen... 

Det var fööööör jäkla varmt för att jag skulle orka göra så mycket annat än att ligga i solstol med bra bok... 

     

Och jag som vanligtvis inte dricker kaffe, har totalt snöat in på en kall cappuccino, som jag lägger isbitar i och dricker som saft, flera stycken om dagen...

     

Great taste, less sweet, står det, och jag trodde typ den var nyttig.

Tills jag läste på baksidan....

140 kalorier/24ml,,,, alltså EN sån liten rackare ger 140 kalorier...

De e inte Okey😩 

Nu hade jag bunkrat upp med 2 kartonger för att ha hemma,,, men dom får Thomas ta med till jobbet på måndag.

Jag dricker inte en enda till...

 

Hundarna fick inte göra så mycket under dagen.

Allt vi mäktade med var att släpa oss bort till badplatsen i omgångar, så att dom fick svalka sig... 

 

Tror inte dom led speciellt.... 

 

Själv växlade jag mellan att ligga i solen och läsa, och att flytta in i skuggan, käka isglass och kolla 3:e säsongen av Gåsmamman...

   

(Ser att jag även chattar med Fru Linna samtidigt😝) 

 

Thomas är lite rastlösare han...

Pysslar i garaget med olika projekt,

Men den dåren fick även för sig att han skulle klippa gräset på lydnadsplanen... 

 

Attans, han var som en kokt hummer🦞när han var klar...

 

Jag slet mig från den sköna altanen, och knatade ut ett kort spår till Glock i skogen rakt över gatan. 

Ville bara träna ett spårupptag, men det blev ett riktigt klurigt och roligt spår... 

    

I väntan på spåret, satte sig faktiskt husbonden ner och slappade en stund... 

Glock är inte märkbart tagen av värmen,,, kommer med små pinnar och leksaker och vill kampa 💙 

 


Sen fick vi över vägen för att släppa på...

Och OJ vilket fint upptag han gör👏👏👏 

    

Och spårar det lite kluriga spåret Superfint⭐️💙⭐️💙⭐️💙 

    

Underbara Älskade Hund❤️

 

Hem för att inta ”altanläge” igen...

    

Fasiken så bra vi har det... 

 

Åt årets första grillmiddag på altanen...

 


Satans gott med grillspett, grillad sparris grillad tomat, och en gurkolivsallad som toppades med grillad fetaost i folie...

Alltså, det smakade sååå jäkla gott.... 

 

Efter middagen gick vi ut och körde några moves på lydnadsplanen...

Äntligen började det bli svalare, men tyvärr är lydnadsplanen det stället som solen försvinner sist ifrån... 

 

Men Knocke skötte sig bra, körde igenom dom första 5 momenten, och sen var det mest hopp och bus... 

 

Sen gick vi in och blandade lite drinkar... 

Jag drack en god white russian, och Thompa drack en vodka redbull... 

    

Sen satt vi uppe halva natten och spånade...

Man får så mycket bra ideer med lite sprit i kroppen...

Oj som det ska shoppas framöver😂🤣😂🤣 


Sen sov jag så förbaskat jäkla dåligt hela natten... 

Mest pga att jag har så jävla ont i ryggen...

Det finns liksom ingen skön ställning att ligga i, så jag vrider och vänder och snurrar hej vilt... 

Kollade mig i spegeln, hur ryggslutet såg it efter massagen...

Ingen vacker syn👀👀

    

Så dels krånglar ryggen,,, sen var det så förbaskat varmt i huset när vi gick och la oss,,, så vi lämnade ytterdörren, altandörren, balkongdörren och vårt sovrumsfönster öppet... 

Det i sin tur gjorde så att den tuffa Sheriffen stannade ute hela natten och vaktade oss mot ALLT.

Vet inte hur många gånger när jag väl slumrade till, som jag vaknade av att han skällde på ingenting... 

 

Det slutade med att jag tog in honom och stängde alla dörrar vid fyratiden,,, och då blev det ju ännu varmare.

*suck* 

 

Och Glock, han var skittrött efter en natt på pass...

När jag gick upp vid sex imorse, låg han och toksov inne på det svala klinkergolvet i badrummet, och gjorde inte en tillstymmelse till att ens lyfta på huvudet och säga godmorgon... 

Annars är ju han som Skalman🐢

Pling, 5.30 hoppar han upp i sängen och vill bli klappad på...  

 

Men han följde med ner för att äta frukost, men gick snabbt och la sig igen..

 

Vid 7 stack jag iväg ut i skogen med dom...

 

Sån jäkla skön morgon, 20˚ och lite lätt duggregn💦 

 

Vi knallade i 2,5 timma, och det var Magiskt skönt🌻

 


Under morgonpromenaden kom jag på en helt briljant ide...💡 

Vi har en balkong på övervåningen, som vi inte använder till nånting.

Eller jo, vi brukar skaka sänglakarna från den.

Denna natt när jag inte kunde sova pga värmen, gick jag ut och ställde mig på ballen, och upptäckte ju vilken vacker utsikt det var därifrån... 

 

Så jag kom ju på att det är såklart där man ska sitta dessa varma vackra sommarkvällar och blicka ut över nejderna... 

 

Så, efter frullen hängde vi på släpkärran och åkte bort till möbelaffären i Strängnäs för att shoppa balkongmöbler..

Hittade stolar vi gillade,,, men tyvärr inga sideboards som föll i smaken..

Men vi köpte några billiga ändå, bara för att ha så länge... 

 

Lägger stolarna på släpkärran, borden i baksätet och styr hemåt, men ska göra ett kort STOP till för att springa in i en affär...

I bilen pratar vi om ifall det är OK att lämna släpkärran med möblerna ovakat utanför affären, eller om det finns risk för att någon snor dom medans vi är borta...

Vi dividerar fram och tillbaka, och kommer fram till att det måste faaan va okey alltså... 

 

Kommer fram till nästa affär,,, parkerar, kliver ur bilen, jag kollar släpkärran..

TOM, finns ingenting på den....

Man liksom tror inte sina ögon👁👁

Jag säger till Thomas,

-stolarna är borta, dom står inte här???

Jag liksom ser hur Thomas hjärna arbetar lika förbrilt som min..

Va faan, har nån redan hunnit sno dom??? 

 

Men vi inser ju att dom jävlarna måste ha blåst av🌪

 

Jag hoppar in i affären, och Thomas åker tillbaka samma väg, hittar stolarna där utefter vägkanten.

Vilken jäkla tur att ingen bil eller människa blivit träffad..

Inte var dag det kommer stolar flygandes genom luften😆 

 

Nu surrade Thomas fast dom med spännbanden som låg i släpkärran..

Inte hade vi en tanke på att stolarna skulle flyga av...

Men hem till Sjövreten kom vi till slut med 2 stolar... 

 

Tyvärr hade dom fått lite mindre blessyrer hör och där... 

    

Thomas tyckte inte om dt, ville åka och köpa 2 nya stolar...

Men va Faan,,, jag tycker det blev lite charm över stolarna efter det äventyret..

Tänk va fnissigt när vi en dag berättar för våra barnbarn vad stolarna varit med om som fått dom att se lite kantstötta ut... 

 

Så ut lastades stolarna, och bars upp på balkongen med lite annat krimskrams som ska ge oss mysiga kvällar... 

 

Ja känner mig nöjd, döljde den värsta skadan med en pläd som kan vara mysigt att svepa om sig ju närmare hösten vi kommer...

    

Och kolla utsikten!

Ikväll efter middagen ska vi provsitta...

 


När vi pysslat färdigt blev det även denna dag en tur bort för att låta hundarna simma...

    

Glock rullade sig hela vägen hem💙

   


När vi kom hem från badet skulle vi lastträna hästarna...

Lova som tidigare inte brytt sig utan bara knatat in lös bakom mig, visade sig vara lite kinkig när Thomas skulle hämta hem henne från inridningen...

Sen har vi provlastat några gånger, och hon har hållit på att fåna sig som faan, innan hon plötsligt bestämt sig för att knalla in.... 

 

Jag har ju sagt att Glock ska vila från vallning, men att hjälpa till att putta iväg och hålla fåren medans vi tar in och ut hästarna, det kan man göra trots 30˚varmt...

  

Lycklig Sheriff, som klarade sitt uppdrag med guld⭐️

  

 

Lastade Lova utan några som helst problem...

Hon skulle nog bara testa sin husse i början när hon varit borta så länge...🐎

  

Tog in Linus ett varv också... 

  

Han har ju aldrig varit något problem heller att få in, 

hans problem är att han inte kan hålla balansen i högersvängarna. 

Men det har gått bättre sen vi köpte en lite stadigare boogievagn...

  

Mysigt att stå därinne med husse och knapra äpple och morötter...  

 

Nu gör vi fredagskväll...

Hallomiburgare skall läggas på grillen.

Packar inför morgondagens äventyr...

 

Viss skillnad på att packa rapport och spårutrustning😬 

   

TREVLIG KVÄLL❣️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards