Alla inlägg den 16 september 2019

Av Ia Weylandt - 16 september 2019 17:45

 Det  där med att blogga lite varje dag,,, det sket sig ju ganska snabbt🤪

När karusellen väl drog igång, så har tiden och orken helt enkelt inte funnits.

Men nu är vi hemma igen, och jag ska försöka göra en kort sammanfattning av dom 3 senaste dagarna.

Resultatet blev väl inte riktigt som vi tänkt oss,,,

men vi är lika jäkla nöjda, stolta och glada över att vi har fått chansen att vara med.

Och Glock, är Världens Mest Älskade hund oavsett vad som händer på tävlingsbanan❤️⭐️❤️⭐️❤️

                             

Fredagen inleddes med registrering och veterinärbesiktning.

 

En väldigt noggrann veterinär, klämde och kände, och den lille Sheriffen fick gå därifrån med OK-stämpel i rumpan✅

 

Kul minne att ha en nummerlapp från dom Nordiska Mästerskapen🇸🇪

    

Se så fina vi blev,,, iallafall Knocke🤣

 

Sen roade vi oss med att kolla lite på IGP-hundarnas inträning...

    

Jag tycker IGPns lydnad är roligare å kolla på än brukslydnaden...

 

Kanske Lilla Fröken O får bli IGP-hund🤔 

 

Sen var det dags för Svenskbrukshundarnas inträning...

 

10 minuter fick varje ekipage.

Lite ovanligt att följa en målad linje på friaföljet...

    

Efter det var det dags att titta på när provhunden visade upp hela lydnadsprogrammet...

    

Sen var det raka vägen in till stan för samling inför paraden...

    

Såååå jäkla mäktigt att få gå där tillsammans med dom andra svenska deltagarna...

Jag fick som vanligt rysprickar och tårar i ögonen..

Denna parad slog faktiskt paraderna på SM,,, just för att man kände sån jäkla stolthet att få gå där,,, alla svenskar likadana klädda.

Ett härligt minne för livet🇸🇪

 

Framme på torget hölls lagom korta tal, och en Fantastisk uppvisning från dessa ”Drillflickor” som gick längst fram genom hela paraden...

    

Direkt efter invigningen, var det dags för lottning...

    

Glock skulle gå som nr1 på lördagen, och nr3 på söndagen.

Startnummer som kändes Mycket bra,,,

om jag bara vetat...... 

 

Fredagskvällen avslutades med mingelbuffemiddag.

Vi blev väldigt kortvariga, åt, men gick sen direkt och la oss...

 

Å vad ska man då säga om lördagen...

Jo, man kan säga att det tog slut väldigt snabbt.

 

Glock kändes väldigt taggad på utmarschen,

han kändes fin på framföringen,,,

drog iväg i ett Som vanligt herrans tempo,,,

Och fyra minuter senare var han tillbaka på B😥 

 

Vad som hänt har vi ingen aning om,,, och kommer heller aldrig att få veta.

Och visst var det en besvikelse till att börja med,,, men hos mig går det över lika fort. 

Kärleken till hunden gör att inte tillåter mig att vara besviken särskilt länge..

Jag vet ju att Glock inte medvetet bara skiter i det.

Nåt har hänt därute.

Shit Happens, Glock har varit säkerheten själv länge nu, och tillslut spricker bubblan, så är det bara, och nu hände det just på Nordiska...

 

Så Glock och jag fick en ganska mysig dag i skogen, vi fick Hejja och vara nervösa för dom andra, utan att känna nån press... 

Glock sover på C-stationen...

 

Men jag kan meddela att han var Väldigt upprörd när vi lämnade C, och han inte fick springa,,,😂

Han stretade och drog mot sändningspunkten, och ville inte alls gå mot D...

Kanske en nyttig läxa🤓 

 

Sen kunde man bli hämtad på D-stationen, men jag valde att gå tillbaka med Glock för att se om det fanns nånstans utefter sträckan där han valde en annan väg.

Och det fanns det, vid ett tillfälle delade sig vägen och skråade höger,,, och där gick Glock vänster,,, 

kan ha varit där han sprang fel,,, vem vet... 

 

Däremot, så undrar jag om det är mitt undermedvetna som sätter käppar i hjulet för Glock.

Jag tyckte på utmarschen att sträckan bitvis var vidrig ur skadesynpunkt... 

Fotade på tillbakavägen, och känner rysningar över att min hund skulle ha sprungit där...

    

Långa jäkligt risiga partier över kalhyggen, där jag aldrig skulle ha lagt en träningssträcka på...

    

Usch, jag känner nästan en lättnad över att han inte sprang... 

 

På Nordiska måste man ju fortsätta även om man missar i specialen.

Så efter En god lunch var det dags för lydnaden...

 

Tyckte mina killar skötte sig jättebra.

Tyvärr Nollade dom läggandet under gång😳

Glock fick dagarna innan stora problem med ställandet, så det har vi tragglat till förbannelse, och skitit i läggandet, tänkt att lägger sig gör han alltid...

Tji fick vi...

Gjorde ett superfint ställande, på ställandet,,, och ett Exact lika fint ställande på läggandet😩

Jaja,,, så kan det gå... 

 

Det mest irriterande över den lydnaden var att Glock fick 10-7,5 på platsliggningen.

7,5 av den finska domaren??????

Alla som sett Glock´s platsliggning vet att han inte så mycket som rör en lilltå, så vad den domaren drog på är ett mysterium.

Tyvärr behöver domarna inte motivera sina betyg på Nordiska, så vi får aldrig veta, och det stööööör mig...

Men faktiskt så skulle söndagens rapportbetyg störa mig ännu mer... 

 

På lördagskvällen var det bankett på hotellet.

Trevligt, men inget nattsuddande för oss, åt och gick sen och la oss.

Samling 07.00 på söndagen för en ny dag i rapportskogen...

 

En dag som inleddes med ihållande spöregn😘☔️

Oj, så inte taggad man var... 

Men, det var en Fantastiskt fin A-station vid en sjö, där man såg hundarna dra iväg dom första 2-300 metrarna...

    

Glock var helt jävla sjövild på utmarschen.

Bet i kopplet, kastade sig fram och tillbaka, så frustrerad över att sitta fast.

Satt och skakade på B-stationen,,,

Och som han sen sprang,,, denna söndag krossade han dom andras tider.

Han sprang ikapp den finska terven på sista skicket, så dom kom in samtidigt på D. 

 

Väntan på D... 

 

Vacker D-station, påminde lite om SM stationen.

Och vid det laget hade det sluta regna också...

    

Glock var knappt ens flåsig när han kom in, såg ut som när han kom hack i häl på hunden innan, som han slagit av på tempot och lagt sig bakom i lugn och ro...

 

Jag var såååå jäkla nöjd med mina framföringar, absolut dom bästa vi gjort,

Men återigen, stor besvikelse när betygen visar 10-8,5

8,5 av den finske domaren, som återigen inte behöver motivera sina betyg...

Alltså,,, jag sliter mitt hår av ren frustration... 

 

Meeen,,, som Thomas säger,,,, skit i en domare som vi med all sannolikhet inte behöver tävla för igen...

Jag försöker, men det stöööööööööööööör mig ändå😡

 

Vad som inte störde var att på huvudarenan väntade vår största (och enda😂) fanclub....

Underbara Älskade Finaste familjen kom för att Hejja på Glock❤️❤️❤️

    

Så glad varje gång jag får chansen att gulla med Mormis Morris,,, och Jonna&Sebbe såklart❤️ 

 

Men man är ju liksom också inne i nån slags tävlingsmoood, så jag känner att jag inte var den bästa mamma/svärmor/mormis☺️ 

 

För vi hade ju uppletandet kvar...

Ett uppletande i en ruta som visat sig vara ganska svår.

Så öppen och i vindar som i det närmaste var stormstyrka som virvlade i rutan...

    

Glock jobbade Super.

Full fart hela tiden, vilket kanske inte är en fördel i så starka vindar,,, gynnar mer långsamma hundar.

Men 3 föremål plockade han, och belönades med 8-7,,, faktsikt kom 8:an från den finska🇫🇮Domaren😱

 

Sen hann vi mysa en stund till med Finaste Familjen❤️❤️❤️❤️

 

Glock njuter när han får full uppmärksamhet❤️

 

Induviduellt hamnade vi på en 5:e plats,,, men Sverige som lag tog Guld🥇

En något rörig bild från prisutdelningen...

    

Jag försökte få oss att sätta hundarna främst, och oss förare lite bakom, 

Men den önskningen gick inte hem....

Va vi ett lag, eller va vi ett gäng individualister???

Det är frågan???? 

 

Ganska så slut i huvudet återvände vi till hotellet.

Vi valde att boka en extra natt och stanna till måndag istället för att köra hem på söndagskvällen...

Vilket var jätteskönt...

Vi kraschade på hotellrummet,,, drack lite vin/öl, skulle gå ut och käka, men kom aldrig så långt.

Delade en skumpa🍾🥂med Abbotarna,,,

visst är det väl värt att fira att man tävlat för landslaget🇸🇪oavsett resultat... 

Det tycker iallafall jag....

 

Vaknade imorse, och tog med mig Glock ut på en sista fin runda runt den fina sjön...

    

Sen käkade vi frukost i en ekande tom frukostmatsal på hotellet.

Bara vi där, jag fick ångest, saknade alla blå/gula vänner vi lärt känna under den gångna veckan... 

 

Men nog tusan var det skönt när vi efter 3,5 timmar i bilen svängde in på ”vår” väg och anlände till vårt Älskade Sjövreten...

    

Hästar och får mådde bra tack vare gårdsvakten⭐️

 

Vi packade ur bilen, och sen drog Thomas, Linus och Glock ut på en ridtur tillsammans med grannen... 

  

Jag stannade hemma och packade upp...

Satte på mig landslagsoverallen och tog ett foto🇸🇪

 

Kändes lite vemodigt...

Nu är det liksom över,,,, som vi laddat, tränat och fokuserat,,,

Och nu ligger det bakom oss...

Usch, jag tycker det är skitjobbigt... 

 

Men nu ser vi framåt.

Glock har fått sin ”riktiga” belöning....

Han har fått valla🐑🐑🐑🐑🐕

 

Faktiskt ärligt talat för första gången sedan i maj...

Visst, han har fått flytta lite på fåren, och fått hålla dom vid tillfälle,,, men valla på riktigt har han inte fått göra sen i maj...

Finns en anledning till det, som jag kommer skriva om vid tillfälle,,, men inte just nu... 

 

Hela sommaren har känts som före och efter SM och NoM,,,

nu är vi plötsligt efter...

Vad händer nu????

Jag tycker det ska bli superkul att fokusera på brukslydnaden igen,,,,

Ska bli kul att sticka ut och spåra,,,,

Ska bli kul att äta nyttig.....

Ska bli kul att göra höst,,, jag gillar hösten🍁🍂🍁

 

Under NoM dagarna kände jag ”aldrig mer”

när det sket sig på lördagen, kände jag att jag ville vara med och få revansch nästa år...

nu efteråt känner jag mig nöjd,,,, tävlar nog hellre på svensk mark, med svenska domare som motiverar sina betyg... 

 

Nu är hösten här🍄

Nästa kortvecka kommer till jul🤶

Uij vilken hissnade tanke.....

 

Men det finns saker att se fram emot.......

Imorgon ska jag få träffa min son som varit utomlands i ett år.

Vi ska tävla i Falköping om 2 veckor.

I  oktober flyttar lilla fröken O hem till oss

I oktober ska vi på bröllop, och tar Hobbe med oss...

Och Glock är Världens Mest Älskade lilla hund,,,❤️❤️❤️❤️

 


TUSEN TACK ALLA SOM VI TRÄFFAT OCH FÅTT UMGÅS MED DOM SENASTE DAGARNA...

HUNDFOLK ÄR HEEEEELT FANTASTISKA❤️❤️❤️❤️❤️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards