Alla inlägg den 22 september 2019

Av Ia Weylandt - 22 september 2019 16:45

                       

Vilken jäkla bra helg vi har haft, inte bara för att vädret har varit Toppen, plötsligt blev det sommar igen.

Men även så har jag varit så full av energi, vi har fått Massor gjort.

Sköna är dom helger som inte har några planer, då vi bara kan vara, träna hund och pyssla.

Jag känner mig peppad inför kommande arbetsvecka💪 

 

Helgen inleddes på fredagskvällen med Rapportträning i en regnig skog.

    

Korta, snabba motivationsskick stod på menyn,

och Sheriffen var taggad till tusen💨💨

    

Blöta, men nöjda åkte vi hem och tog en välförtjänt bastu.

Sen bara mösade vi hela kvällen med Italienska delikatesser och goda ostar😋


På lördagsmorgonen stack Thompa iväg med hundarna, och jag låg kvar i sängen och tittade på det senaste avsnittet av ”över Atlanten”.

Fullkomligt Älskar den serien👌❤️

 

Lagade gofrulle som var klar lagom tills T,D,G kom tillbaka från skogen...

Ljuvligt med krämig äggröra, stekt bacon, egenodlade tomater och paprika, och en Makalöst god smoothie gjord på vaniljkvarg, funlight strawberry/melon och massor av is

    

De e va jag kallar gofrulle😋 

 

Efter frukosten ägnade jag och Glock oss i fårhagen i närmare 1,5 timme.

    

Oj, vilken Lycklig Sheriff🤠

Det var ju så länge sedan han verkligen fick valla på riktigt...

    

Många pauser blev det, varmt för både hund och får, och mig, fast jag inte gör så mycket mer än njuter...

    

Men sen vare på´t igen...

    

De e såååå jäkla kul🎈


Sommarvärme till trots, så hade jag redan innan bestämt mig för att börja ”hösta” i trädgården.

För första gången ska jag testa att övervintra mina pelargoner.

Framförallt dom vita har varit sååå jäkla vackra denna sommar, så det vore kul att få njuta av dom en sommar till...

     

Men jag har så långt ifrån gröna fingrar man kan få, så jag tycker det verkar lite knepigt när dom ska fram igen i vår...

Men det kostar inget att testa... 

Gjorde ett lite enkelt höstarrangemang i krukorna utanför entrén, men det är allt det blir nu... 

     

Hade även planerat att höstfixa på altanen och balkongen.

Men lördagens Magiska sommarväder gjorde att jag tänkte om.

Balkongmöblerna är inplockade, men altanen får någon vecka till på sig.

Däremot passade jag på att olja möblerna när det var så fint väder...

    

Att olja trämöbler, det tycker jag är superkul och harmoniskt på något vis.

Så när jag ändå var i farten så fick sig altanräcket en omgång också...

     

Magikern Glock låg nedanför altanen under äppelträdet och snusade sött under tiden...❤️❤️

    

Sen gjorde jag något jättebusigt😉

Jag satte mig på altanen med ett glas rose, busigt, för jag tror klockan bara var strax efter 13.00 på dagen.

    

Tyvärr smakade det skit🤮

Köpte 2 flaskor rose på rekommendation förra sommaren.

Smakade på den ena, som smakade skit redan då, sen har den andra flaskan stått i kylen hela året och väntat på att någon ska tömma den.

Jag hade tom med den både på midsommar och på semestern i hopp om att få bjuda någon på den,,,

Men det gick inget vidare....

Nu tänkte jag som så att den plötsliga sommarvärmen, lite fanta och goda nötter skulle göra susen.

Men icke,,, det smakade så illa, så jag kunde inte dricka upp,, men nötterna var goda🤣 

 

Medans jag satt på altanen och smögsöp mitt på dagen, så borstade och sadlade Thomas Linus för en ridtur.

    

Lova har vi kört över till Okna Ranch i Tystberga för lite vidareutbildning, så Linus huserar själv med fåren just nu.

Denna dag gav vi oss iväg alla fem...

Thomas på Linus rygg, och jag som flåsade bakom... 

    

En SuperFin tur..

Thomas, Linus och Glock gav sig iväg på stora svängar, medans Dollar och jag bara lufsade lugnt...

    

Njuter när jag ser dom dra iväg, och Glock Älskar att springa brevid...

    

Och även om jag inte tycker det är så kul att rida, så tycker jag om att pyssla.

Jag tog hand om Linus efteråt, medans Thomas Macahan👨‍🌾 hoppade in i duschen på stela ben🦵

    

Sen fick Linus gå lös omkring på hela gården,,,

Man hoppade liksom till när man stod i köket, och det plötsligt kom en häst gåendes på vägen...

     

Det är ju aldrig någon som passerar där annars...

Men det var mysigt.....

 

Mysigt var det också att sätta sig på altanen igen och insupa dom sista solstrålarna.

Jag drack en White Russian,,, smakade smaskens😋

 

Hundarna mösade under mitt nyoljade bord❤️❤️

    

Men säg det mys som varar förevigt.

solen försvann bakom träden, och jag gick in för att göra middag.

Denna lördag bestående av Lobster Rolls..

De e såååååå jäkla gott.

    

Jag skalar 2 humrar, skär köttet i bitar, blandar med 1msk cremefraiche, 1 msk majonnäs och några droppar tabasco.

Smörsteker briochekorvbröd, fyller med romansallad, i med hummerröran och toppar med saltgurka...

Alltså,,, it is to ide for,,, såååå smaskigt... 

 

Med mätta magar gick vi ner till lydnadsplanen, där solen fortfarande strålade...

Körde igenom hela  Elitprogrammet utom stegen...

     

Eller inte jag,,, jag kommenderade i sällskap av ett glas vitt i solen🍹☀️

Skönt att man kan kommendera sittandes😂😂

     


Mycket nöjda med Sheriffen gick vi in för att avsluta lördagskvällens middag, med en läcker friterad camenbert med hjortronsylt... 

  

Det måste ju vara något av det godaste man kan äta...

Tyvärr har jag allt svårare att hitta den.

Var i 3 butiker som alla hade slutat ta in den, och jag kan förstå varför när jag kom till den fjärde, 

Där hade dom till min glädje 7 förpackningar, men glädjen försvann lite när jag såg att datumet gått ut den 11/7😱

Men jag bad butiken att öppna en förpackning, så jag fick klämma, känna och lukta, jag menar det är ost, den kan ju inte bli gammal.

Och den såg skitfräsch ut, så jag köpte ändå,,, och det var absolut inget fel på den...

 

Så var en Helt Underbar lördag slut,,,, en lika härlig söndag låg kvar framför oss.... 

 

Imorse stack jag och hundarna ut på en härlig 90 minuters morgonpromenad.

Kommer hem och käkar en nästan lika go frulle som dagen innan.

Likadan smoothie, lite äggrörarester från lördagen, men också kesoplättar med jordgubbar och vaniljkvarg...

    

GottGottiGottGott👌 

 

Klockan hann bli halv elva innan vi käkat klart.

Och då gick Glock och jag ut i fårhagen även denna förmiddag...

    

Denna förmiddag hade jag lite mer planer med vallningen...

    

Igår blev det lite som det blev, bara glad över att Sheriffen fick valla igen, så det blev lite springit...

Men idag gick jag in och styrde upp lite mer... 

    

Blev fösning, drivning, fållning, delning och singling...

    

Gick liksom som en bana,,, och då blir det ännu roligare...

 

Och finaste Sheriffen,,, 

Jo han var Magisk⭐️

    

Magic Dollar är också Magisk, även om han mest ägnar sig åt att vara publik nuförtiden❤️

    

När vi kände oss nöjda i fårhagen, blev det lite pyssel på gården.

Bla så kollade vi staketet på fårens vinterhage, och halmade  och gjorde allt klart i fårhuset.

    

Det dröjer väl iofs innan vi flyttar dit dom, men helgerna framöver är så uppbokade, så det är lika bra att börja pricka av måsten redan nu.

Hundhuset dammsögs, städades och nytvättade fällar och plädar placerades ut.

Vi inventerade i vad vi måste köpa och valpsäkra inför lilla Fröken O´s ankomst om några veckor...

Nästa helg ska vi åka för ett första möte med vår nya familjemedlem...

Ser såååå fram emot... 

 

Dagen bara försvann.

Thomas och Glock drog ut på en 5 km´s cykeltur...

  

Jag rastade Dollar, och sedan fick han en kvart på vibben...

    

Där och Då Njuuuter verkligen vår SuperHjälte...

    

Nu har vi precis kommit in efter att ha varit nere å kört några apporteringar med Sheriffen....

    

Dom gjorde han bra...

    

En ganska nöjd Sheriff har däckat på sängen...

   

Själv ska jag ta en dusch, och förbereda lite inför kommande arbetsvecka...

Åsså ska jag göra middag,, ikväll blir det halloumiburgare med picklad rödlök, avocado och en cremefraiche/mangochutney dressing...

Alltså, det är också så satans gott...

Måndag imorgon, då blir det nyttigheter igen...

 

Ha en Fantastiskt bra vecka Alla Underbara som läser❤️

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards