Direktlänk till inlägg 15 maj 2015

Egentligen tycker jag inte att det är något att fira.......

Av Ia Weylandt - 15 maj 2015 17:15

 

......... och då pratar jag om Världens Bästa Mest Älskade SuperDollars 8:e födelsedag...


För mig blir det mest bara en deppig påminelse om att åren går,,

och det Vackraste jag vet som blir äldre och äldre för varje gång...

Men självklart skämde vi bort vår SuperHjälte lite extra under torsdagen,,, tex så hade han egna köttbitar på grillen...


Jag satt också och letade igenom lite bilder från förr....

Här är första dagen hemma,,,,,

Vacker som en dag redan då....

 

Iallafall ur en nybliven matte's synvinkel....

Dessa STORA lurar till öron alltså.....

 

Underbara!!!!


Hittade också 2 roliga bilder som är tagna med ganska så exakt 1 år emellan, på ganska så exakt samma ställen,, med exakt samma ställare (uppfödaren)...

Och det är roligt att se hur kroppen utvecklas mellan 2 år och 3 år...


SuperDollar 2 år

 


SuperDollar 3 år....

 

Jag tycker det ser ut som 2 olika hundar.....


Nä,, sjävla födelsedagen kanske inte blev den bästa dagen i vår Älskade hunds liv,, däremot fick han en present av mig som inkasserades redan dagen efter...

Alltså idag....


Födelsedagen,,, Alltså torsdagen,, inleddes med att jag vaknade klockan 04.00 skitpigg...

Börjar bli jävligt irriterad på att jag inte kan sova ordentligt...

Men skit idet...

Jag gick min vana trogen upp till gästrummet och låg och kollade ikapp serier som jag missat...


Vi planerade att sticka mot Tierp strax efter nio,,, så vid 7-tiden gick jag upp och åkte iväg och gick med hundarna i skogen i 90 minuter...

När jag kom ner från övervåningen låg flocken i en stor hög i sängen,, och såg inte ut som om dom hade den minsta lust att följa med....

 

Men Fy tusan vilken fin prommis vi gick,,,, solen som strålar från en klarblå himmel,, och fåglarna som sjunger så vackert för oss...

Älskar dessa morgonpromenader...


Böt bara om när jag kom hem,, och sen var vi på rull igen.....


Kom fram till Tierp i god tid innan samlingen,, vilket var helt enligt planerna eftersom vi ville hinna gå en promenad med Dollar först...

Och sen var det dags för rapport...


Och jädrans i havet vilken bra träning det blev....

Vi åkte hem,, såååå jäkla toknöjda...

Nu hände det visserligen endel saker,, som vi väl kanske egentligen hade velat undvika,,, men OM det nu ska hända,, vilket det gör förr eller senare (om man inte är lycklig ägare till en Dollar),,,, så blev resultatet av händelserna, dom absolut bästa...


GlorkeBorkeBus på A-stationen...

 


Den Braiga träningen började redan hos Thomas på första skicket från B-A

Hunden innan Glock vänder,, och kommer tillbaka samtidigt som Thomas var påväg att göra sin framföring...

Det innebär att Thomas fick ta undan Glock och börja om från början...

Men det är inget som påverkar den lille Sheriffen,, utan han drar iväg i full spruta och kommer in till mig på A i full fart...


Dutti liten Glock!!!


Sen gjorde dom en liten förlängning på ca 100 meter,,,, Glock's 3:e förlängning i livet...

Dom 2 tidigare har han gjort klockrent...

Men denna dag,,, går han iväg som en kulspruta från mig på A,, och när han kommer till B,, ser Thomas hur han drar upp mot hans tidigare uppbindningsplats,,, inser att ingen är där,,, tar sig ner i banan igen,,, och i en mikrosekunds ögonblick, väljer han där "fel" väg,, och kommer tillbaka till mig....


Och det är ju såklart inte så bra,,, MEN det som var bra med det hela,,, var att jag gick och satte upp honom i trädet,, och gjorde om allt från början igen...

Kan väl säga att han inte kändes riktigt lika på under den framföringen,, men iväg gick han,,, drog på en tvärnit efter ca 10 meter,,,  vände sig om och sökte nån form av kontakt,, och där jag med ett oväntat iskallt lugn bara vände upp blicken i himlen, och totalt ignorerade honom...

Och iväg drog han som en oljad blixt,,, och kom in till husse utan problem...


Vi valde sen att inte skicka honom något mer,,, utan när utegänget sen var påväg tillbaka från D-stationen,, så släppte Thomas en ivrig Glock från C,,, och shit som han gick....

Som sagt en SuperBra träning....


Och supertrevligt eftersnack....

 

Och supertrevligt fika....

 

Hundträning när den är som allra bäst!!!!!

Ett supertrevligt gäng,, med en Otrolig erfarenhet och kunskap,,, där man kan vrida och vända på tankar och ideér,,, det gillar jag skarpt!!!!


Stannade på vägen hem till på Tierp's Bk och körde lite lydnad....

Glock skötte sig som vanligt mycket bra...

 

Fina Underbara Glock.......

 

Dollar skötte sig också super...

Jag är så jäkla stolt över vår fjärrdirigering....

Den kanske inte är den snyggaste,,, men jag kan stå nästan 50 meter ifrån honom,, och med hjälp av bara tecken,, ingen röst,,, få honom att utföra det jag vill...

Inget tävlingsmoment jag vet,,, men vi ska ju inte tävla heller,,, vi har bara skoj....


Nu vill ju ingen fota oss,, så jag får ta ett foto på Dollar själv....

 

Bättre än ingenting!!!!


När vi kom hem strålade solen från en klarblå himmel...

Thomas tog ett varv med gräsklipparen,, och jag övade på att drickarosé...

 

Nu har jag hittat min sort...

Gick själv till bolaget,, och läste runt på alla ettiektter som beskrev vinet..

Hittade ett med smak av jordgubbar, hallon och smörkola...

Mumsligt eller hur....
och med hjälp av massor med is, och en apelsinskiva,, blir det mer som sangriasmak....

MUMS......


SuperDollar har fått otroligt många gratulationer på facebook under dagen,,

SuperKul!!!

Den finaste hälsningen kom dock i ett privat mail...

Några härliga Flat människor som vi träffade på ett läger för några år sedan,, som skickade en födelsedagshälsning till SuperHjälten...

Dom bad oss att krama Extra mycket på Dollar eftersom det var Tack vare efter att dom träffat honom,, som dom valt att skaffa en schäfer....

Och är idag lyckliga ägare till en liten schäferkille...

Det är väl ändå Superkul!!!!!


Åsså vare plötsligt fredag,, eller lördag 2,, som jag väljer att kalla det...

Igår morse vaknade jag runt 04,, och tyckte det var tidigt,,, imorse vaknade jag före 03,,,

 

... å va aspigg...

Va faaaan ska jag göra för att få sova...

Gick återigen upp och la mig för att läsa i hopp om att somna om en stund...

Men icke!!!

Och grejjen är,, att även fast jag vaknar sådär tidigt,, så är jag inte speciellt trött under dagen...


Jag har räknat ut att jag sover ungefär 5 timmar på ett dygn,, jag kanske helt enkelt inte behöver mer!!!!

Och det är ganska mysigt att ligga i sängen och se solen gå upp,, och höra fåglarna vakna och börja sjunga så fint utanför fönstret...


Så imorse var jag i skogarna runt Södra redan vid 06.30

 

Knallade en timma,, och stannade sen på västerängarna på vägen hem, och la ut ett spår till Glock...

 

Åkte och handlade picknick inför Dollars och min födelsedagspresent,, för hem och packade in allt i bilen,, och sen åkte jag med Thomas och Glock tillbaka till spåret för att släppa på...


Å SuperDuktig var han Sheriffen,,,,

 

Spåret har han verkligen fattat,,, har inte spårat så mycket i sitt liv,,, sist var i Tärnsjö i påskas,, men det verkar finnas väldigt naturligt i honom...

SuperKul,, och han ser så lycklig ut,, när han stolt kommer farandes emot mig,, för att visa upp sin fina slutpinne...

 

Älskade lille Glock!!!!! 


Sen släppte jag av Thomas och Glorken hemma,, och Dollar och jag satte styr mot Trosa och en förmiddag i spårskogen tillsammans med Bäzta/Jazza flickorna,,, Dollars födelsedagspresent från mig...


Vi möttes upp i dom vackra skogarna runt Tullgarns slott,,,,

 

Jag hoppas ju varje gång att få sen en skymt av Per Morberg,, men lyckan har inte stått mig bi ännu...

Dollar och jag han gå en rastarrunda i dom vackra omgivningarna,,,innan det var dags att lägga ut dagens spår...

 


Jag gick ut ett 500 m långt spår till lilla Bäzta,,

 


och Fru Bäzta/Jazza gick ut ett 1000 meter långt spår till Dollar...

Jazza's spår hade redan lagts ut när jag kom...

Och direkt efter åkte picnickkorgarna fram.......

 

Jag vet inte vart det sket sig i vår kommunikation innan,, för jag sa att jag fixar fikat,,, men av någon underlig anledning så fanns där 2 korgar fyllda med godsaker,,, och vi funderade ett tag på att strunta i spårandet,, och bara frossa istället...

 


Men så får man ju inte göra,,, så med magarna fulla med godsaker,,, satte vi fart med hundträningen...

Bäztaste Bäzta var först ut...


Och det är verkligen roligt och nyttigt för mig att gå bakom en så pass erfaren förare, med en ganska orutinerad,, men superduktig hund...

Får en massa inspiration och tankesätt...

Och Bäzta spårade verkligen super... och belönades såklart därefter.....

 


Nästa hund på tur var SnyggJazza...

 

Och om Bäzta är ung och orutinerad,,, så är Jazza, raka motsatsen...
En otroligt duktig spårhund,, som jag fick höra idag,, ALDRIG någonsin brutit ett Elitspår...

Och då snackar vi en hund som tävlat endel,, bla SM i spår i Mantorp 2013....

Även Jazza var duktig och belönades för det...

 


Och sen var det dags för mig och Mr SuperHjälte att ta vårt spår...

Han gör ett klockrent superfint upptag,, som filmades,, men som tyvärr bara hamnar upp och ner när jag försöker lägga det här,, så ni får helt enkelt tro mig på mina ord....

 

Sen fick han ett tapp ganska så precis efter att vi kommit ut ur rutan,,, det kändes inte riktig som om han fått ett bra fäste i spåret,,, men han jobbade på,,, och hittade tillslut rätt,,, och resten av spåret spårade han kanon...

Det är ju lite vildsvins bök att ta sig igenom....

 

Pinne 1

 

Mera vildsvinsbök....

 

Pinne 2

 

Vi tuffar på....

 

Och hittar pinne nr 3

Underbara Fantastiska SuperDollar.....

Kärlek.....

 


Trollarns spår....

 


Efter spåren tog jag en liten prommis med Dollar,, och sen begav jag mig tillbaka till Stockholm igen....

Mycket nöjd med en trevlig förmiddag...


Thompa och Glock hade åkt till södra för att köra lite lydnad,, men det regnade så mycket,, så istället gick dom bara en prommis,,, så när jag anlände till Huddinge vid 14-tiden,,, så stoppade jag bara in mina sambos i bilen,, åsså åkte vi tillsammans iväg och körde lydelse med både Dollar och Glocki...


Jag kommenderade T&G genom hela appellprogrammet,,, och han är så duktig lille Glock...

Hade Dollar i koppel brevid,, som tjöt och uppförde sig som allt annat än den 8-åriga gentleman som han är...

Men det känns inte som om nåt kan störa Glocken när han jobbar på lydnadsplanen....


Var tillbaka hemma igen vid 15-tiden,, och då ville jag gå och lägga mig för att försöka sova lite middag...

Inte för att jag var trött,,, men för att jag vill försöka få lite mera sömn...


Men det slutade med att alla andra sov utom jag,,


SuperDollar...... Zzzzzz Zzzzzz
 

KronPrinsGuldGlock,,,,,,,   Zzzzzzzz Zzzzzzz

 

För att inte tala om Hussen,, som gör STORA ZZZZZZZZZZZZZ ZZZZZZZZZZZZZZZZZ

 


Och här sitter jag,, pigg som en pelikan,, och pickar på tangenterna...

Glad Fredag på Er!!!!

En lördag och en söndag kvar!!!!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ia Weylandt - Söndag 5 maj 16:30

  Vilken jäkla Underbar vecka som just passerat, och då snackar jag vädret☀️ Som vi har längtat efter lite vår, sol och värme, verkligen välbehövligt....   Jag började redan i måndags med att pimpa altanen, och det är ju ett av do...

Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards