Alla inlägg den 28 oktober 2016

Av Ia Weylandt - 28 oktober 2016 18:45

 

Eller är det Halloween nu??

Eller är det nästa helg??

Jag blir alldeles snurrig,,, men eftersom jag Älskar å fira,,, 🎈 så är det ju bara att ta varje tillfälle i akt å fira på det som firas ska..🎉


Veckan har som alltid sprunnit fram i ett rasandes tempo...

I måndags på dagen blev jag plötsligt så vansinnigt rapportsugen igen,,, och det lustiga är att när jag pratade med Thompa i luren, så frågade jag vad vi skulle hitta på på kvällen, utan att säga att jag ville rapporta av något slag...

Och tänk att då säger han, att han tycker vi ska ge oss ut och göra ett par frispår...

HURRA🎊


Och det var Underbart härligt att få packa rapportryggorna igen, och ut i skogen gick vi...

Eller rättare sagt,,, JAG,, alldeles själv knallade ut ca 500 meter,,, och satte mig på en sten för att invänta Sheriffen...

 

I 20 minutser satt jag där alldeles själv och försökte få tiden att gå...

Förr när jag fortfarande läste böcker,,, hade jag en bok med mig ut,,, men nu försökte jag slå ihjäl tiden med att försöka ta en panoramabild på den vackra skogen...

Men jag fick inte till det, så det blev en vanlig bild istället....

Vackert det med!!!!

 

Och när dom 20 minutrarna gått,,, släppte Thomas den lilla Glocken för att alldeles själv hitta mig...

Jag hade ju klättrat upp på ett högt berg, och hade fin utsikt över skogen när den lille Sheriffen kom farandes i full fart...

Ser ni den lilla svart/vita pricken Glock i mitten på bilden???

 


Underbara Bästa  Sheriff,,, vi lekte massor, och sen gick vi tillsammans tillbaka till husse och Dollar...

Vi flyttade oss till ett annat ställe, och där upprepade vi proceduren, men istället gick Thompa ut, och jag var kvar...

Utan några som helst tveksamheter stack Glock iväg så att vitmossan sprutade runt tassarna...


Nöjda och taggade så in i bängen åkte vi hem,,, och där fortsätter kriget mot dom vita skitiga golven...

 

Thompa hade köpt med sig en sån där ångskurmopp, som enligt reklamen funkar super på alla golv...

  

Och jag blev överlycklig, och kunde inte fort nog få fram mackapären för att sätta igång å städa...

Nu var det ju typ 1 miljon gånger fler delar än en IKEA-möbler,,, MEN,,,

 

Jag är så jäkla stolt över mig själv,,, för för en gångs skull så började jag läsa bruksanvisningen,,, INNAN,,, jag satte igång och montera ihop,,,,

Och blev MYCKET förvånad när jag kom till stycket för användningsområden....

"Ej för trägolv och parkett"

WTF😡

Hur kan det stå på förpackningen att den funkar på ALLA typer av golv,,, men sen säger bruksanvisningen något annat???


Jag var ganska irriterad när jag med moppen under armen åkte till butiken för att lämna tillbaka den...

Och inte blev humöret bättre, när jag upplystes om att bytesrätt endast gällde obrutna förpackningar...


Men HUR I HELVETE, ska man komma åt bruksanvisningen om man inte öppnar kartongen???

Kräver ingen raketforskare för att svara på den frågan, och det insåg affärsbiträdet också utan vidare förklaring..!!


Men då började hon istället försöka övertyga mig om att moppen visst funkade på trägolv, för hon använde den själv på det,, och tydligen gjorde hennes föräldrar det också....

Jag frågade ju då såklart varför det står i bruksanvisningen att man inte ska använda den på dom underlagen,,, men hon menade då på,,, att man bara skrivit det för säkerhets skull, och att det gick alldeles utmärkt, bara man var försiktig och inte drog på med allt för mycket ånga...


Det hela slutade iallafall med att jag gick med på att behålla och använda moppen,,, men då krävde jag ett skriftligt intyg från henne,, att butiken skulle stå för alla eventuella skador som i värsta fall skulle kunna uppstå...

Vet inte varför hon då väldigt snabbt bad om mitt kort, så dom kunde föra tillbaka pengarna😳


The Never Ending Story "skitiga golv" will continue😁


På tisdagsmorgonen gick jag min vanliga prommis,,, och blev helt överlycklig när jag kom till kohagen och upptäckte att grinden var öppen och kossorna borta...

 

Jag har haft det på känn, då det häromdagen kördes dit en stor kärra...

Och nu var dom alltså puts väck...

Tänk vilka jäkla promenadmöjlighter det ger oss,,,,som att ha en hel golfbana för sig själv,,, om man bortser från all lera och koskit💩 Då förståss......


Jag kunde inte fort nog komma hem från jobbet den dagen,,, att regnet vräkte ner,,, det sket jag i,,, nu ville jag bara utforska hela kohagen, utan att riskera att bli uppäten av en ko🐄...


Och hundarna tyckte det var såååå jäkla kul,,, dom betedde sig som nyutsläppta kalvar på grönbete...

Jäklar som dom for runt och jagade varandra...

Jag stod där och kände att jag borde stoppa dom,,, för det var av regnet snorhalt i gräset,,, och jag riktigt såg hur Dollar, som jagade Glock halkade när Glorre gjorde sina tvära kast....


Men jag hade inte hjärta att säga till dom att sluta när dom hade så kul....

Och gissa om jag ångrade det senare på kvällen,,, när vi kommit in torkat och hundarna vilat lite...

När Dollar reste sig efter vilan var han blockhalt på vänster fram...

Så jäkla halt,,, så han knappt tog sig framåt....


Förbannade jävla mig, som tänker en sak,,, men som inte följer magkänslan!!


Men inget ont som inte har något gott med sig,,, för Äntligen fick vi ärslerna ur vagnen och ställde Dollars älskade vibb på plats...

Vet faktiskt inte varför vi inte gjort det tidigare,,, det är ju inte direkt svårare än att stoppa in en kontakt i väggen...

Men jag tror det har att göra med att jag ville göra iordning ett mysigt vibbrum,, och det har inte hunnits med ännu,,,

Men nu kom den iallafall på plats,,, och Dollar blev överlycklig och la sig direkt till rätta och somnade...

 

Nu märkte vi ingen större skillnad direkt efteråt,, han var resten av kvällen väldigt struttig,,, och jagade inte ens dammsugaren,,, och då har han ont....

Men mirakulöst nog,,, så var han helt haltfri på onsdagsmorgonen...

SKÖNT!!!!


Nu har han trots det fått ta det lugnt resten av veckan, och vibbats varje kväll...


Onsdagskvällen inledde vi med ett spår åt Sheriffen....

Denna kväll fick Thomas gå bakom honom,,,, och tro på faan att han inte valde att bakspåra igen....

Alltså jag har nog lagt 3 spår där jag gått bakom,,, och inte ens den minsta tendens till bakspår,,,

men nu med Thompa i linan,,, jobbar han sig skitfint ut till spåret, som låg ganska djupt,,, hittar spåret,, går iväg åt rätt håll,,, och i samma andetag som jag tänker YES,,, så vänder Sheriffen och drar i full fart iväg åt fel håll...

 

Fattar inte🤔??

Sen spårade han det 1400 meter långa spåret helt felfritt med alla pinnar med in,,, men 100% bakspår med husse och 100%framspår med mig,,,, man börjar ju undra?????


Den vilande Dollarn fick denna kväll agera hejande publik,,, och det gjorde han super, som den SuperDollar han är😍

 


Och sen är det ju det hör med hästarna....

Jag har ju bestämt sagt att jag inte ska ha någon förens tidigast till våren,,, men jag har ändå suttit och kollat runt lite på annonser,, och fastnat för en viss Herbert...

Vet inte vad det är med just den annonsen jämfört med alla miljarders andra nordsvenska brukshästar till salu...

Men något i annonsen tilltalar mig tydligen,,, så,därför tog jag kontakt,,, och resultatet blev kärlek❤️❤️

 

Vem kan liksom inte gilla Herbert???

Nu ska vi åka upp i helgen i dagsljus och provrida,, och enligt ägaren så är han ganska stark och hetsig,, och kanske lite för mycket häst för mig, som knappt suttit på en pålle på 15 år...

Jag vill ju bara ha en trygg kompis att ha mysigt med i skogen tillsammans med hundarna...

Så vi får se hur det blir efter helgen...


På torsdagskvällen stack vi söderut för att titta på ett av Thomas projekt...

Qalm's stuteri är en av Sveriges största uppfödare av quarterhästar,,, och det är en quarter Thomas vill ha...

  

Och vilket ställe alltså...

Känslan att gå ut i den stora hagen, och genast bli omringade av mycket vackra, lugna fina ston,,, alltså den var magisk...

 

Hästen som fångat Thompas intresse är en drygt 5-månaders liten hingst vid namn Amigo...

 

Thomas fick känna lite på honom, och vi fick även träffa mamma och syskon till honom...

 

På vägen hem pratade Thomas bara om Amigo,, precis som han bara pratade om Vitessa när vi var och tittade på henne förra veckan...

 

Får se vad han beslutar sig för,,, valet är helt och hållet hans...


Undrar om vi verkligen ska nöja oss med bara 2 hästar,,, den magiska känslan där ute i hagen i den stora flocken var verkligen harmonisk...

 

Kanske istället ska köpa oss ett dussin,,,, jag menar,,, det är väl lika mycket jobb med 2, som med 20😝


Hemmavid så fortsätter hantverkarna med stallet,,, 

 

Foderrummet är numer välfyllt av både hö och halm,, en härlig syn...

 


Och nu är det Äntligen fredag!!!

En fredag som vi ägnade i vår egen fårhage...

Jag skulle verkligen behöva en "klar" vallhund,,,, för det är fanimej inte lätt att få in fåren från ca 2 hektar, och in i en liten träningsfålla på 25x25 meter,,, både Glock och jag är ju helt slut redan innan vi börjat...

Ikväll tog det 3 försök innan dom var på plats,,, och det är ganska långt att gå längst bort i hagen för varje gång vi "tappat" dom...

Ibland har jag lust att släppa Glock lös, för att se hur han löser det utan mig....

Tror han skulle vara Glockren,,,😄😆😄


Men det är iallafall 2 mycket nöjda hundar vi har i vårt hus ikväll💤💤💤

 

Dollar har fått en omgång på Vibben...


 

och nu ska vi göra fredagskväll....


Imorgonbitti styr vi bilen mot Västerås för Rapportträning....

Ska bli Sååååå jäkla kul!

Ett helt nytt gäng som vi inte tränat med förut,,, ska bli så spännande med en massa nya människor och hundar..

Sen får vi se om vi hinner att åka och träffa Herbert efteråt,,, eller om vi tar honom på söndagen...

Jesper fyller år på lördag, men vår närvaro var inte riktig önskvärd just på själva födelsedagskvällen,,, så kanske tar vi det på söndagen,,, eller senare i veckan...

  


Nu är det Hög tid att Önska Alla Underbara en Trevlig helg,,, och Happy Halloween!!!

På återskrivande!!!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards