Alla inlägg den 13 oktober 2016

Av Ia Weylandt - 13 oktober 2016 18:05

 

Ja, tidigare i veckan fattade vi ett beslut, som liksom fick en tung börda att lyfta från mina axlar, och en hel del stess att försvinna hos mig...

Vi fattade beslutet gemensamt,,, men det är nog bara jag som känt mig stressad av alltihop...

Thomas saknar förmåga att hetsa upp sig,,,, skulle gärna önska att jag hade lite av den egenskapen...


Men måndagkvällen började i fårhagen...

 

Eftersom jag var tvungen att direkt efter vallningen sticka upp till Solna för att gå på fotboll, så kom Thompa till fårhagen efter jobbet för att ta med sig hundarna hem...

Jag var lite nervös innan,,, det var ju liksom första gången han skulle få se mig och Glock "in action"

Och jag vet inte,, men kanske har jag överdrivit vår förmåga,, bara liiiite...

 

Men Glocken skötte sig fantastiskt,,, kanske att den så tidigare lydiga hunden, börjar ta för sig lite och slutar vara så lydig....

  

Men han är ändå olydig på ett "bra" sätt,, om det nu finns några sånna sätt...

För han vill inte lyda mitt ligg kommando,,, och definitivt kan han inte "stanna" kvar längre...

Men det positiva är att han i sin olydighet fortsätter att "valla"

  

Han börjar bli tänd på riktigt nu,,, vår Vackra lille Sheriff....❤️

Jag frågade Thomas efteråt vad han Egentligen tyckte om oss,,, och han sa ärligt att han var imponerad...

Jag tror honom,,, för jag är också Imponerad av oss...😊


Det är inte kul att vara stressad iväg efter en kurs,,, eftersnacket är också viktigt,,, men nu var jag tvungen att slänga mig in i bilen och sticka upp till Solna och landskamp i fotboll mellan Sverige och Bulgarien.

Matchen skulle inte starta förens 20.45, men vi skulle var på plats kl 19.00 för att hinna kåka innan...


Och vilket jäkla käk sen....

Woaw,,, det var lite som att vara på Gröna Lund.

Man fick som ett åkband runt handleden,,, och sen blev det åka av,,, det var bara att visa bandet, och sedan äta och dricka precis hur mycket man ville...

Såååååå Jäkla gott var det,,,, tror jag gick 3 vändor till förrättsbordet,,, tog en liten sväng förbi varmrätterna,,, smakade på eftrerätterna,,, och var sen tillbaka på förrättssbordet igen...

Jösses, så mätt jag blev...

 

Men vi var ju faktiskt där för att titta på fotboll,, så jag slet mig från laxen och intog mina plats ute på arenan...

Som vanligt tycker jag att alltihop innan är det bästa,,,, 

Du Gamla Du Fria,,, och hela den biten...

 

Men faktiskt så rycktes jag med,,, det var en skojig match där det hände mycket,,, så det var riktigt skoj...

 

Jag var inte hemma förens efter midnatt,,, så jävlars så trött jag var på tisdagen...

En trötthet som hängt med hela veckan...


Och jag är övertygad om att det var en kombination av trötthet och stress som gjorde så att jag bara var tvungen att sätta mig ner på tisdagen och snacka med Frallan och berätta hur jag kände inför hösten...


Vi hade ju som mål att tävla rapport i Norrköping i början av november...

Och det beror ju dels på att vi saknar tävlandet, och ville föra åtminstone en start under denna höst,, och att då välja trevliga Norrköping var en självklarhet...

Trevlig klubb, med alltid lika välordnade och proffsiga tävlingar, 

Vi hade planerat att ta Hobbe dit och stanna hela helgen eftersom det var tävlingar i dagarna 2.

Jonna och Sebbe skulle komma från Jönköping och bo hör på Sjövreten för att passa fåren,,,

Allt var liksom klappat och klart....


MEN,,,, jag kände att vi inte var riktigt redo ännu...

Vi har inte fått till så mycket träning som vi önskat,,,vilket vi var medvetna om att vi inte skulle hinna få när vi köpte och flyttade till gården.

Därför sa vi innan att vi skulle skippa brukset under hösten, och satsa på Sjövreten och vallningen istället...

Men sen blir man liksom tävlingssugen, och tänker att vi hinner, och va mysigt det ska bli med en liten minisemester...


Så vi satte upp mål, och gjorde ett träningsschema för Glock inför kommande veckor,,, som när jag ser tillbaka på det, var helt orimligt för vilken stackars hund eller förare som helst att mäkta med...


För det är ju det,,, ska man träna i grupp, så gäller det att pussla ihop tider som passar så många som möjligt,,, och eftersom dom flesta,,, inklusive jag själv, även har andra hundaktiviteter som ska pusslas in,,, så kände jag att det till slut blev ohållbart,,, och glädjen att träna hund försvann...


Jag tittade på våra kommande helger innan tävlingen, och insåg att varenda minut var planerad.

Det var tex vallning mellan en viss tid, för att sen passa en ny tid med ett rapportgäng,,, för att sen köra lydnad...

Eller som en annan dag,,, då det var rapport först, för att sen direkt vidare till annat...

Allt minutiöst anpassat,,, och det funkar inte att träna hund så...


Det går inte att vara på träning med ett gäng, och sen veta att ett annat står och trampar och väntar...

Dessutom ska Dollar få sitt mitt i alltihopa,,, vi har Massor att göra på gården,, som verkligen halkat efter när vi bokar upp hela helgerna med annat...


Så för att göra en kort historia lång,,, så skulle vi ha kört frispår på tisdagen,, OCH ta tag i högarna som behövdes eldas upp eftersom det är eldningsveckor nu,, PLUS att jag inte dammsugit inne på 3 dagar, vilket gjorde att dammråttorna dansade hambo i hörnen,,, etc etc etc

I min trötthet visste jag inte i vilken ända jag skulle börja,,, och inget,,, definitivt inget kändes kul....

Och det slutade med att jag inte ville göra nånting...


Så vi bestämde där och då,, att skippa rapporten i Norrköping,,, boka av precis Alla inbokade träningar,,, ( inte vallningen dock🙃) rensa kalendern, och börja om på nytt...

Och Jäklar så skönt det kändes...

Som om all stress rann av mig....


Fantastiske Glock är bara drygt 2 1/2 år,,, håller han sig hel och frisk, så har vi förhoppningsvis Massor med roliga år framför oss på tävlingsbanan,,, men just nu är det inte schysst mot någon,,, mot Glock, ,mot Dollar,,, mot våra träningskompisar,,, eller mot oss...

Nu lägger vi krutet på vallningen och på gården under resten av hösten/vintern,,, sen får vi se....


Den vackra Sheriffen fotad i fårhagen av mästerfotografen Peo Andersson...

 


Men tänk att genast vi tog beslutet att inte tävla under hösten,,, så kom en jäkla träningslistan tillbaka...

Fast då handlar det förståss om spår...

Och jag tror också att det kan vara en liten bov i dramat...

Jag blev smått fanatisk att reka marker,,, jaga markägare,,, vilka alla jag har varit i kontakt med är positiva till rapport,,, men inte just nu i jakttider...

Spår däremot inga problem,,, och efter älgjakten, ska jag bli visad potentiell mark för att kunna arrangera en rapporttävling...

Men jag har ju inget tålamod...

Vill Nu,,, helst igår....


Men på tisdagen stack jag och hundarna ut i våra vackra skogar,,, för att istället för att reka rapportsträckor,,, reka spår...


Och hur svårt är det,,, när det finns hur mycket skog som helst???

Inte alls....


Thomas tog under tiden tag i att elda upp den första av 7 jättehöga majbrasehögar som ligger på våra marker...

   

Usch, jag avskyr elden 🔥,,, och håller mig helst så långt ifrån den som det bara går....


På onsdagen gjorde jag bort mig ordentligt,,, vilket Thomas skrattade gott åt,,,

Men skrattar bäst som skrattar sist,,,

payback is a bitch,,, and payback time came directly the day after....


Vi hämtade ju nio får för drygt en vecka sedan....

Jag har kolat till våra får 2 gånger om dagen,,, och varje fång räknat in dom,, och det har varit Nio stycken varje gång...

På onsdagen var Glock och jag ute och tränade i fårhagen...

Vad vi tränar nu, är att han ska kunna ligga kvar på mitt kommando, även fast att jag och fåren är ute och rör på oss...

Går "sådär" om jag ska vara ärlig🙄 


Avsluatde träningen med att räkna dom ,, och fick det plötsligt till 10st????

 

Och jäklar som jag räknade och räknade,,, höll faktiskt på att somna därute i fårhagen...

Ringer Thomas och frågar hur många får vi ska ha??

-9, svarar han,,, och då ber jag honom komma ut och räkna han med...


Och även han får dom till 10🤔

Va faan liksom,,, det var ju inte som att någon var lite och nyfödd,,, utan alla såg ut som vanligt....

Vi fattade Ingenting....


Thomas kontaktar ägaren till fåren och frågar vad som kan ha hänt,,, och hon skrattar och säger att det råkaT följa med en extra som egentligen inte skulle ha följt med...

Och Thomas retar mig resten av kvällen för att jag inte lan räkna...

Vänta du bara....!!!!!😡


Med nytänd energi drog vi sen upp till Enköping för att träna lydnad mitt i natten...

Eller det kändes åtminstonde så,,, för Oj så becksvart som det var...

 

Men belysningen på planen var Magisk,,, lika Magisk som Glock faktiskt...

Jäklar så fin lydnad han gjorde...

 

Verkligen supernyttigt att få nya objektiva ögon,,, och Massor med goda råd och tips..

 

Åkte därifrån med leenden på läpparna, fulla av träningslust...

Det är såhär det ska kännas,,, !!!!

Dit försöker vi nog åka igen för att tanka på...


Det blev lite sent även på onsdagskvällen,,, och om jag var trött och tankspridd tidigare i veckan,,, så fick Thompa smaka på sin egen medicin under torsdagen...


Han var ute med kollegor på lunch....

Kollegorna tog kött och potatisgratäng...

Thompa tog pannkakor med grädde och sylt...

Thompa tycker kollegornas mat stinker lite väl mycket vitlök...

Thompa tycker tillslut att kollegornas mat stinker så mycket så att hans egen mat börjar smaka vitlök...

Thompa tycker att maten smakar skit och slutar äta...

Thompa upptäcker då att han förväxlat tillbehören..

Thompa äter inte pannkakor med grädde och blåbärssylt...

Thompa äter pannkakor med vitlöksCréme och vinbärsgelé...  

Jag sa ju, skrattar Bäst, som Skrattar sist.....😆😂😆


Nu ä det torsdag kväll...

Jag och Glock har varit ute och spårat...

 

Jäklar så fint han spårar,,, och jäklar så härligt det är att ha dessa fantastiska marker så nära...

Jag lägger ett spår,,, åker hem och gör nytta i 2 timmar, och åker sen ut och tar spåret...

Så enkelt mot tidsanpassad Rapportträning....


Thomas och Dollar tände undertiden på den andra stora högen...

 

Nu är nr 2 av 7 nereldade...

Men dom största är fortfarande kvar, och dom planerar vi att ta när snön har lagt sig och det är riktigt blött i markerna runtomkring...

 

Jag avskyr elden,, men kan tycka den är lite mysig på slutet då den bara glöder och allt är under kontroll

 

Nu stundar en helg, där det enda som är planerat är min vallning på söndag...

Thomas vill åka och titta på en häst,, så det kanske vi gör,,, men annars inga måsten,,, inga tider att passa....

Åååå vad jag Älskar det...

  

Älskar även Dollar,,, som Älskar att ligga i vår fluffiga fitända...


Trevlig Helg🍀👯🌟💕🎈


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards