Alla inlägg den 16 oktober 2016

Av Ia Weylandt - 16 oktober 2016 16:15

 

Attans,,, jag brukar ju aldrig läsa igenom vad jag skriver,, men av en händelse så läste jag mitt förra blogginlägg,,, och blev helt mörkrädd över hur mycket stavfel det var...

Och det beror nog dels på att jag skriver jävligt snabbt,,, så det blir lite fort och fel,,, men också på att jag senaste tiden skriver från paddan,,, och den hittar ju ibland på lite andra ord än dom jag vill ha..

Bla, så såg jag att den ändrat "träningslusten" till "träningslistan",, och då fick texten helt fel mening...


Men men,,, så är det,,, jag får väl försöka bli noggrannare, och läsa igenom det jag skriver....


Vi har haft en mycket lugn skön helg,,, fri från en massa måsten,,, och den ljuvliga fredagskvällen inledde vi i snårskogen...

Kolla nu,,, jag skrev "spårskogen",, och paddan ändrade till "snårskogen"


Nåväl,, jag stannade på vägen hem från jobbet och la ut två spår 'à drygt 1 km var..

Efter lite fix och trix hemma åkte vi ut, och lät hundarna ta dom...

Det är på gnällen nu att man hinner spåra efter jobbet innan det blir mörkt...


Började med att ta ut Sheriffen.......

  

........Som tog ett klockrent bakspår...

Och väljer man bakspår, så spårar man sig tillbaka till bilen, så Glock fick finna sig i att bli satt i bilen,,, och fick istället se husse sela på Dollar,,, och se dom ge sig iväg ut i skogen...

 

Och trots högljudda protester från Sheriffen,,, så valde Dollar rätt håll, och försvann in i den vackra skogen...


Jag stod vid slutet och såg mina två fina killar, lugnt och harmoniskt komma spårandes mot slutpinnen...

 

Duktigaste D❤️


Sen åkte vi bort till det andra spåret, och gav Sheriffen en ny chans,,, och då minsann kom dom iväg åt rätt håll.

Och Glock spårade magnifikt, och hade alla pinnar med sig hem...

 

Duktigaste G❤️


När husse och Glock var ute i spåret, passade jag på att ge Dollar en omgång med kardan...

 

Jäklars som han fäller,,, känns som om man skulle kunna borsta bort precis hur mycket som helst...

Blir skönt för dom pippifåglar som får sova med hans vackra varma ull i vinter...


Sen var det mycket skönt att komma hem och göra fredagsmys...

Thompa hade satt på bastun innan vi åkte,, så han kröp in där och värmde sig...

Själv värmde jag mig med en hissnande god Irish Coffie...

 

Faan va de e gott...

Sen mumsade vi hemmagjorda hamburgare på älgfärs...

 

En riktigt härlig fredagskväll...


Vi sov ända till klockan åtta på lördagsmorgonen,,, det händer minsann inte ofta...

Thomas gick en sväng med hundarna,,, och körde även ett pass lydnad med Glock, medans jag gjorde en sån där magiskt god frukost,,, som man bara kan göra en lördagsmorgon...

Gott bröd,,, massor med pålägg,,, ägg, the, smoothies och frukt...

Smarrigt!!!


Efter frukosten stack Thompa till Södertälje för att skjuta pistol,, och jag och grannen lekte lydnad på vår lydnadsplan..

Eller jag kommenderade henne och Zack genom lydnadsklass 1 programmet, samtidigt som Dollar och Glock agerade störning,,,

Dollar i form av att ligga mitt på planen och tugga på sin kong,,, och Glock i form av att springa runt, runt, runt och leka med sin boll...

Lille cockerpojken sköter sig bra,,, börjar bli dags för tävling snart.....

Avslutade med platsliggning...

 



När Thompa sen kom tillbaka från skjutningen, tog vi en sväng i fårhagen och tränade lite "ligga kvar" övningar med Glock...

  

Och sen gjorde vi något, som minsann inte händer allt för ofta...

Vi gick in och la oss för att sova middag😴

Alltså,,, såååå jäkla skönt,,, och lyxigt..

Jag var som en ny människa när jag vaknade någon timma senare...


Och fulla av energi gick vi ut i skogen, och började med att lägga ett spårupptag till Glock...

 


Sen blev det uppletande för båda..

 

Glock var lite springig första skicket,,, tog en repa runt hela rutan i full galopp utan näsa,,, men sen kopplade han på den, och plockade med lätthet in fyra snabba föremål...

 

Dollar, som fick sitta och titta på när Glock letade,,, var även han tokladdad,,, och det var länge sedan han plockade fyra så snabbt...

 

Duktiga hundar❤️❤️


Efter lite vila i bilen, släppte vi Glock på hans upptag...

Idag med mig bak i linan...

Vet inte om det bara är tillfälligheter,,, men med mig har det aldrig hänt att han tagit bakspår,,, medans han gör det 50% av gångerna med Thomas...

 

Han har ju skitbråttom ut och vräker sig iväg i full fart..

Och man tycker det är ett under att han ens hinner känna spåret...

Men skillnaden mellan när han spårar med mig eller T,,, så känns det som om när Thomas är bakom,,, så väljer han bara första bästa håll åt det håll som näsan råkade  peka...

Medans när jag håller i linan,, så känner han av...

 

Nu såg det ut som om det skulle bli bakspår,,, men han valde själv att vända...

Kanske har Thomas lite för mycket tryck på honom som gör att han bara vill iväg snabbt...

Glock blir nog "min" till slut😍✊🍀👯🎈


Nöjda och glada även denna helg åkte vi hem,,, och OJsan då,,, det råkade visst slinka ner en Irish även denna härliga kväll...

 

Märkligt ändå,,, jag som varken gillar kaffe eller whiskey,,, älskar verkligen Irish Coffie...

Glock,,, som nog snart är "min" höll mig sällskap i köket under resten av kvällen medans jag gjorde wienersnitzel..

 

Sådan husse,,, sådan hund...

SuperDollar och Thompa tog sig en powernap i varsin soffa i väntan på maten....

 

Det blev tidigt hopp i säng,,, eftersom jag tidigt skulle befinna mig på vallningskurs på söndagsmorgonen...


Tassade därför upp tidigt,,, och gick en hissnande vacker morgonprommis med våra Älskade fyrbenta...

 

Det är så vackert så det gör ont i mig varje gång....

 



Vackert så det gör ONT är det också i fårhagen tillsammans med Glock...

 

Jag tycker vi gör sådana framsteg varje gång....

Sen säger jag det igen,,, att jag fattar ju att det är MASSOR kvar,,, men stundtals där ute i fårhagen, får jag en sån Magiskt härlig känsla,,, och jag ser min vackra hund, och vill bara börja gråta av glädje för att han är sååå jäkla bra...

 

Idag hade jag honom lös, och han fick fösa fåren mot mig,, så att jag liksom stod och såg honom i full balans och koncentration gå bakom flocken och få dom att förflytta sig mot mig med fullt fokus...

 

Alltså det var en så häkla vacker syn, så att det går inte att beskriva,,, den känslan måste upplevas...

Bilderna är från i måndags när Thomas var med och fotade,,, och har egentligen ingenting med dagens träning att göra...

Men eftersom jag inte har några bilder från idag,,, så fick gamla begagnade illustrera dagens träning...


När Glock och jag sedan kommer hem till Sjövreten igen,, så möts vi av den underbara synen av att husse och Dollar är ute i fårhagen och tillverkar en egen 25:a till Glock och mig...

 

Oj, va lycklig jag blev...

Tidigare när Glock och jag varit ute och tränat i hagen, så har vi gjort det på en yta av drygt 2hektar...

Och det funkar ju inte...

Men nu har husse fixat en fålla, som är ca,25x25 meter...

 

Ser supermycket fram emot att testa den i veckan som kommer...


Ibland undrar jag vem av våra hundar som är smartast...

Både Dollar och Glock har fått sig varsin kyss av elstaketet,,, vilket jag tycker är bra...

Dom ska ha respekt för det,, och inte springa in till får, eller kommande hästar hur som helst...


Men medans Glock har fått respekt för det, och självmant stannar och väntar tills vi öppnar...

 

Så tar sig Dollarn helt sonika ett jätteskutt över dom 3 eltrådarna...

Första gången fick han sig en stöt på bakbenen och skrek till,,, men det enda det ledde till, var att han hoppade högre nästa gång...

Nu gör det ju inte jättemycket,,, det är ju inte så att Dollar springer in och börjar jaga djuren eller så,,, utan han har bara inte tålamod att vänta,,, men det är ändå skoj att se hur olika dom är...


Påvägen hem från vallningen, så såg jag att dom slagit en äng alldeles i närheten,,, så där stannade jag och la ett spår till Dollar,,, och gjorde ett upptag till Glock i skogen alldeles intill...

Dom spåren ska jag alldeles strax gå ut och ta...


Hundarna ser ju alldeles toktaggade ut...🤔

Älskar verkligen hur dom gillar att vara nära💞

  


Nu väntar en full arbetsvecka...

Imorgon ska vi besöka byns bonde för att köpa Hö och halm,,, tisdag en tur till sopstationen,,, onsdag titta på en häst till Thomas,, torsdag träffa markägare för att bli visad eventuell rapportsträcka,,,, men sen är det Äntligen fredag igen...


Ha en Underbar vecka Alla Underbara!!!!🎈


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards