Alla inlägg den 2 oktober 2016

Av Ia Weylandt - 2 oktober 2016 18:41


Välkomna till Sjövreten och vår familj,,, önskar vi dessa vackra får i blandade åldrar...!!!

Hoppas Verkligen att ni ska trivas här med oss!!!!


Men vi började den härliga helgen med Rapportträning i Botkyrka I lördags morse.

Det var samling klockan 10, men vi var där tidigt, och körde lite lydnad med Dollar på parkeringen innan samling...

 

Sen åkte vi vidare ut mot dagens sträcka.

 

Och man kan väl se lördagens träning som ett litet prov på om vi skulle fortsätta med rapporten,,, eller lägga den på is under en tid.

För efter träningen vi gjorde tidigare i veckan,,, som verkligen var ett rejält steg bakåt,,, frågade vi oss själva om vi verkligen tror att Glock tyckte det är kul med rapport just nu???


Och för oss är det faktiskt det viktigaste,,,

Vi,,, men framförallt hunden ska tycka att det är roligt att träna,,, men vi började verkligen känna att glädjen började försvinna...


Men vi blev faktiskt nästan omvända redan när vi klev ur bilen, och Glock upptäckte att han skulle få träna med andra hundar...

Han hade en helt annan attityd redan på vägen ut till A, där svansen gick som en propeller, och han var glad och skruttig...


Nu kanske inte just denna bild bevisar glädjen som vi såg hos vår hund,,, men jag gillar den ändå,,, för mitt i all sprallighet, så har han en sån enorm förmåga att koppla av när inget händer...

 

Och han var skitjobbig att gå ut med till B..

Hoppade fram och tillbaka,, drog i kopplet,, bet i kopplet..

Allt sånt som man vanligtvis inte vill att hunden ska göra,,, men jag var bara glad åt hans glädje och lät honom hållas...

Sådant beteende visar han inte direkt då vi tränar själva...


Och sen var han tokladdad, och satt och vibrerade när första hund började förbereda sig inför första skicket...

Min framföring var skitdålig, då han låg alldeles för långt fram,,, men skit i det,,, han gick iväg så att det sprätte mossa om tassarna på honom...


Sen skulle han gå först på andra skicket,,, och då märker man att det kryper in en viss tveksamhet hos honom, och han stannar upp..

Men husse gav ett extra kommando,,, och då for han iväg och sprang så fint på den ca kilometerlånga sträckan...


Och maken till avkopplad hund på C-stationen mellan skicken får man väl leta efter...

Faktiskt också en skillnad mot när vi kör själva...

Då lägger han sig inte ner en sekund, utan sitter bara å stirrar rakt ut i skogen...

Men direkt när dom andra började röra på sig för att skicka,, så satte han sig upp och darrade av upphetsning...

DET, var ett tag sen han gjorde..

Och både tredje och fjärde skicket gick som på räls...


Mycket, Mycket nöjda med dagens träning konstaterar vi, att vi inte kommer träna rapport själva något mer,, utan bara köra rapport i grupp..

Däremot kommer vi att ägna oss åt både frispår och  överlappningsträning,,,, 2 grejer som han verkligen tycker är skitkul...


Hem och invänta vårt middagssällskap,,, som skulle dyka upp någon gång på efetrmiddagen...

Thompa som vill göra något hela tiden började fixa med balkongräcket på övervåningen...

   

Själv pulade jag lite på tomten,,, plockade bajs och vattnade tujjorna..

Och bäst jag pular där, så kommer granntjejjen med cockerspanieln över, och säger att hennes kille ägnat ett par timmar åt att bygga ett lydnadshinder.

Ideen kom efter veckans lydnadsträning, då jag kunde kommendera henne genom allt utom just hoppet.

 

Så grabbarna bar ut, och ställde hindret på plats på vår lydnadsplan...

Och givetvis, så var vi ju tvungna att genast låta lille Zack testa det...

 

Såå jäkla fint!!!


Och sen dök min pappa med sin vackra fru upp.

Pappa har ju varit hör tidigare, men för Bodil var det första gången, så det blev lite husesyn och fika,,, och sen gick vi ut på en magiskt vacker promenad...




Tänk att vi snackar klockan 17 en oktoberdag,,, och vi knallar runt i T-shirts...☀️

Skumt!!!

   

Vi gick genom kohagen,,, och blev lite överrumplade när det inte fanns någon grind just där vi ville ta oss ut..

Men vi var inte Bang...

Allihopa ner på alla fyra och rullade helt enkelt ut under taggtrådsstängslet...

En ganska så rolig syn...  


Sen gick vi hem och käkade en god 3-rättersmiddag, och njöt av en mycket trevlig kväll..

 

Så mycket roliga minnen som kommer upp..


Ett av dom är från någon gång under 80-talet tror jag...

Vi spenderade alltid sportloven under många år på ett skidhotell i Oppdal, Norge,,,

Och vi var några tjejjer som alltid ville uppträda med små rara sketcher på kvällarna...

Men en kväll fick vi alla gäster att sätta efterrätterna i vrångstrupen,,, då vi spritt språngande nakna kom in och dansade "pjäxdansen"

Ni vet den populära ballongdansen,,, fast vi hade pjäxor istället...

En given succé...

Jag tvåa från vänster😄 


Det blev en sen lördagskväll,,, men det var det värt...


Och söndagen bara försvann i ett nafs innan jag hann blinka...

Sov ju iofS längre än vanligt,,, masade mig inte iväg på morgonprommisen förens närmare halv nio...

Men vilken morgonprommis, sen...


Jag har ju så otroligt mycket mark kvar att upptäcka här runtomkring.

På vardagsmornarna blir det mest att jag går min kända runda, för att jag vet att den tar ganska så precis en timma...

Men denna morgon gav vi oss ut efter en annan grusväg som jag inte följt tidigare,, och kom efter bara en liten snutt fram till den underbaraste av skogar...

 

Nu utforskade jag bara en bråkdel av den,,, för vi hade en tid att passa...

Men jag hade kunnat gå där hur länge som helst...

Vi ska vid tillfälle hänga på oss ryggsäckar med matsäck i och bara ägna en heldag åt att upptäcka,,, men tiden finns inte just nu...


För det var dags att hänga på en hästtransport och åka iväg och hämta våra nya flockmedlemmar...

Så jäkla fina får...

Dom är så vackra så jag smälter bara jag ser dom...

   

Nu har jag väl inte hunnit se dom allt för mycket,,,  för det var med en viss tillförsikt dom traskade ur transporten...

Tog faktiskt Glock lite till hjälp för att fösa dom in genom grindhålet längst till vänster, och in i hagen...

 

Glock var jätteduktig, och lyssnade fint på mina kommandon...

Men väl där drog dom in i skogen,,, och höll sig sen där...

Tror dom är lite blyga och låter dom hålla Sig undan lite nu i början...


Och så jäkla häftig känsla att pyssla runt i fårhagen med hjälp av följeslagaren Glock..

Han hjälpte mig att fylla vatten i massor med olika vattenkar som finns utspridda i den stora hagen...

Det var superkul, sa Sheriffen...

Dollar beter sig tyvärr lite larvigt i många situationer färmtillfället.

Det verkar som om ålderns har gjort att han tappat all vardagslydnad han någonsin haft...

Han jagar stackars katten,,, och vår nyanlända fårflock skällde han ut efter noter när dom kom, så därför får han tyvärr inte va med när vi vandrar runt i vår  fårhage..

Men han vänjer väl sig förhoppningsvis....


Och vips var det dags för mig och Glocken att lämna Sjövreten för att åka på kvällens Vallningskurs...

   

Och jag säger bara,,, Fantastiska Glock..❤️😍❤️😍

Jäklar vilka fina framsteg han gör,,, jag är så otroligt imponerad, så jag tror ingen fattar...

När jag började på kursen, så kände jag efter 2 tillfällen,,, att detta kommer aldrig att gå,,, det finns inte en chans att jag under endast några få kurstillfällen kommer att kunna tillgodogöra mig något och komma framåt...

Jag kommer att behöva 100 kurser...


Men redan nu efter 6 gånger, så åker jag därifrån och känner att,,,, va faan,, vi går från klarhet till klarhet varje gång..

Vilken fantastisk instruktör jag haft lyckan att hamna hos!!!!

Alltså nu fattar ju jag också att det är MASSOR kvar,,, men det är just utvecklingen,,, känslan,,, beteendet hos Glock som är så magiskt...

Små stunder av total eufori som infinner sig i fårhagen tillsammans med Glock...

Nä,,, jag tror man måste uppleva det för att förstå...

  

KlonkeBonkeBus är ganska så mör efter varje kurstillfälle...

Dom där stunderna i fårhagen tar ganska så mycket mentalt på honom...


Nu har jag egna får,,,, hör ni hur det låter,,, 

"jag har egna får"

och har fått en hemläxa från vallfröken inför nästa gång...

Nu är "nästa gång" redan på onsdag,,, så jag hoppas vi hinner träna lite på " våra egna får"....

Lyssna på ljudet,,, förlåt att jag upprepar,,, men..."egna får"...


Nä förlåt för att jag är lite dryg just nu,,, men känslan är så jäkla absurd...

Vi snackade om det Thomas och jag i bilen på vägen tillbaka från Järna där vi hämtade fåren...

Från att i många år,, suttit i Huddinge och spånat och drömt om en egen gård.

Stundtals känt att det kommer förbli just en dröm..

Sprungit på över 100 gårdsvisningar,,, kastats mellan hopp och förtvivlan,,, varit nära att ge upp...

Och sen plötsligt sitta här, med en fårflock alldeles utan för sovrumsfönstret...


Jag fattar det inte ännu,,, men jag Älskar det🍀


Nu ska det jobbas i 5 dagar igen,,, men sen är det helg...

En helg där det inte kommer att hinna jobbas på gården allt för mycket...


På lördag tar vi Hobbe till Strängnäs BK för att gå på Efterfest...

Fyndigt namn på en tillställning som ordnas för att tacka årets funktionärer..

Vi ska samlas redan kl 14.00 för att snacka tillbaka på årets tävlingar,,,

Vad var bra..?? Vad var dåligt...?? Vad kan göras bättre...???

Så jäkla bra tänk,,, nu var ju jag bara med på en tävling,,, men det ska bli intressant att vara med och lyssna och lära..

Och efter mötet så är der då "efterfest" då det bjuds på mat...


Men så mycket "fest" blir det inte för oss..

7.30 på söndagmorgon ska vi infinna oss på Botkyrka BK, där Thomas ska dömma spår, och jag ska stå i köket under tävlingsdagen...

Oupsidejsi,, så råkade jag även ta på mig att laga fubktionärsmaten,,, Det kan bli en utmaning somheter duga...


Men nu gör vi söndag....

Tills vi skrivs igen,,, önskar jag ALLA en bra vecka...


FUCK CANCER💔



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards