Alla inlägg den 30 oktober 2016

Av Ia Weylandt - 30 oktober 2016 18:00

Får jag lov att presentera vår nya familjemedlem Herbert!!!

Nu är iofs inga papper skrivna ännu,, och då är ju inget 100% klart,,, men om allt går som det ska så flyttar Hebbe lelle,,, hit om några veckor💙 

Spännande!!!!


Men lördagmorgonen inleddes med samling på Västerås BK kl 9.30 för lite rolig Rapportträning...

 

Vi var ute i god tid för att hinna rasta Dollarn innan,,, och tänk vad världen är liten...

För där, denna tidiga lördagsmorgon råkade vi springa på en son till SuperDollar...

 

Sån jäkla snygging,,, (hunden alltså)😉

 

Jätteroligt,, och en mycket bra start på en superhärlig dag...


Och sen for vi ut i den vackraste av rapportskogar...

Solen strålade från en klarblå himmel,,, men trots blåst och start över ett kalhygge,, så var det inte så speciellt kallt...


Thomas och Glock förbereder sig på A-stationen...

 

Utmarsch till B..

Han e fanimej inte rolig att gå med den lille Sheriffen när han är på det humöret...

Jäklar vad han laddar på,, och Attans så mycket energi han bränner bara på den 600 meter långa grundstäckan...

 

Men å andra sidan är det heller inte mycket som stoppar honom när han är på det humöret..

För jäklar vilken bra träning vi fick,,, och Glock gick iväg så det slog gnistor under tassarna på honom...

Nedan en suddig Glock påväg in på D...

 

Vi var så jäkla lyckliga efteråt..

En ganska trixig och teknisk bana, med mycket av stig/på stig, förledningsstigar och vinklar....

Men ibland undrar jag om det inte är vi människor som sersvårigheterna i det,,, hundarna verkar bara tycka det är skitkul...


Skitkul var det också att Glock utan några som helst tveksamheter gick som första hund från A-C🌟

Och pga olika omständigheter blev liggtiden mellan C-A,,, väldigt lång,,,så Glock la sig tillrätta och såg ut som om han hamnade i djupsömn😴😴

Men så fort första hund började röra på sig,,, satte han sig givakt, och såg tokladdad ut...

Så jäkla bra träning👏👏👏


Tillbaka på A-stationen dukades det upp till fest med gulaschsoppa, cremefraiche, baguette, goda ostar och hela kittet...

 

Så jäkla mysigt och trevligt,,, och otroligt roligt med nya bekantskaper och träningsmöjlighter...

 

En toppenförmiddag helt enkelt,,, och jag önskar så att vi snart hittar mark, så vi kan bjuda igen...


Och på tal om gulaschsoppa,,, så har den soppan för alltid en speciell plats i mitt hjärta,, och något jag ofta tänkt på, speciellt sista tiden...

För första gången jag någonsin åt den soppan var en kall höstlig dag på Strängnäs BK...

Vi och herr och fru Enduro hade varit ute och tränat rapport, och sen kört lydnad,,, och vi var alla fyra tokfrusnamoch hungriga, och längtade bara in i värmen efter flera timmar ute..


Fru Enduro skulle bjuda på lunch,,, och känslan när hon tog fram två konservburkar med gulaschsoppa,,, var först en STOOOR besvikelse...

Soppa på burk,,,, urk,,, tänkte jag,,, blir McDonald's på vägen hem....


Men det var tamejfaaaaan en av dom absolut godaste luncger jag någonsin ätit...

Och efter det kan jag faktiskt få cravings efter Felix Gulascsoppa,, och vi har Alltid en burk hemma i skåpet om suget sätter in...

 

Och nu så konstigt att varken Herr eller Fru Enduro finns längre😔

Jag kommer Aldrig kunna äta gulaschsoppa utan att tänka på dom, och den härliga lunchen på Strängnäs BK,💖


När vi sagt hejdå till alla dessa underbara träningsvänner, styrde vi bilen upp mot Rosersberg, där provridning av Herbert stod på menyn...


Men innan vi anlände till gården så stannad vi vid Skånela kyrka å gick en magisk promenad med hundarna...

Jäklar så vackert det var,,, om än lite kallt och blåsigt...

 

Mycket bra terapi för mig också,,, eftersom flygplanen liksom stod på kö för att gå in för landning på Arlanda...

 

Alltså det var en sån mysig prommis,,, så jag hade kunnat gå där i flera timmar...

 

Som ett vykort🌅

 


Men Hebbe kallade...

Nedan en bild på honom från i somras...

 

Han stod uppbunden i stallgången när vi anlände,, och jag tittade bara in genom stalldörren, och kände som en slags magnetism mig dragen till honom...

Skithäftig känsla,,, när det liksom bara ÄR rätt...💙


Och inte blev jag mindre förälskad efter ridturen...

 

Hebbe is the one🏇

 

Vi sa att vi skulle tänka på saken,,, men direkt vi satte oss i bilen, frågade jag Thomas vad han tyckte,,, och svaret blev,,,

-honom ska vi ha!!!

 

Så konstigt att det var Thomas som skulle köpa häst,, och inte jag,,, jag ville vänta tills våren,,, men här sitter jag nu och har sagt att vi vill köpa honom....

Inom kort kan jag vara hästägare igen....

Märklig känsla...!!!


Åkte helt euforiska hem igen efter en hel dag ute på vift...

Och jag måste ge en eloge till Thomas för hans numer aldrig sinande energi och idérikedom...

Jag blev ju lite uppgiven i fredags, då det tog så mycket tid och energi att få in fåren i träningsfållan...

Energi, som Glock, fåren och jag hellre lägger på något annat...


Så på lördagskälen när vi kom hem, och det trots allt började mörkna, så gick Thomas ut och satte nya stolpar och linor,,, och gjorde liksom som en strut in i 25:an...❤️❤️

Allt för att göra det lättare att "slussa" in dom i träningshagen,,, 

Va inte det gulligt så säg???


Själv gick jag in och karvade en halloweenlyckta....🎃

 

Har letat överallt efter mitt halloweenpynt,,, vilket inte är mycket, en lykta, ett spöke och några ljus,,, men dom måste tamejfaan ha blivit kvar i Huddinge,,, för här finns dom bara inte....

Jag tycker det är mysigt med lite spöktema iallafall,,, så,det fick iår bli en riktig pumpa...


Glock Älskar att ligga i dörröppningen och kika ut...

Och hönsmamman har inte hjärtat att be honom flytta sig så att vi kan stänga dörren...

 

Här eldar vi för kråkorna,,, och jag riktigt ser hur oljan fullkomligt går upp i Rök...

Men så länge Sheriffen är Nöjd,,, är jag Nöjd💙


På lördagen ringe vi också och sjöng för min Älskade son, som fyllde 21 år...

 

Jösses,, det känns som igår jag höll denna lilla Älskade trollunge i min famn❤️

Jag Älskar Dig Jesper,,, no mather what❤️🎈😍😘❤️🎈😍😘


Söndagsmorgonen sen,,, vaknade man ju liksom med en timma till godo..

Jag är inget stort Faan av omställningen av klockan,, men just denna dag gynnar den ju oss, för man får en timma extra..

Så då tyckte jag att det var hög tid att testa att gå runt vår sjö på morgonprommisen...


Sagt och gjort,,, så drog vi iväg,,, jag och dom två vackraste...

Och vilken promenad....

 

Alltså det var så hissnande vackert...

 

Man gick som på stig,,, då och då dök det upp som små vackra badplatser...

 

Stundtals gick slingan en bit ovanför sjön, med branta backar nerför, som jag inte tror jag skulle klara av om det var vinter och halt ute...

 

Ny liten sandstrand med grillplats...

 

En lite brygga att springa ut på...

Det kändes lite som att vara på tivoli,,, eller åtminstone så nära Tärnsjö jag varit på länge,,, och det vet ju alla att det är mitt absolut Underbaraste Paradis...

Tärnsjö har fått konkurrens.....

 


Men säg det Underbara som varar för alltid...

1 timma och 45 minuter tog morgonpromenaden,, och efter en god men snabb frukost, satte Thompa en pensel i handen på mig och beordrade mig att sätta igång med att olja stolparna till ridvolten...

  

Shits, pommesfrits,,, vilket drygt jobb....

Stolparna var så jäkla torra och törstiga,,, så oljan bara sööögs in,,, och det märkets ingen som helst skillnad på vart jag  målat och inte...

När Thomas var klar med stallgolvet kom han och hjälpte till,, och tog några av stolparna på rundkorallen som är höga som hus...

 

Men vi hann inte ens göra en fjärdedel innan oljan tog slut...


Tog en paus, och gick ner och körde lydnad...

 

Han går såååååå jäkla fint just nu, den Underbara Sheriffen💖💖💖💖💖💖💖


In i bilen med oss, för att köpa mer olja,,, och när vi ändå var i "stan" så hoppade vi in på Rusta och köpte trasmattor...

För det får bli en tillfällig lösning i "kampen på domskitiga vita golven"...

 

Många och långa trasmattor överallt...

Jag känner mig genast mer harmonisk,,, klarar INTE tassavtrycken på dom vita golven...

Nu har vi ju det lika skitigt,,, men det syns åtminstone inte🤔

Och alla, eller framförallt jag,,, andas ut en smula för en stund...


Och sen,,, var det hög tid att gå ut i fårhagen och testa Thompas tratt...

Shit så bra som det blev...


Jag tar ju Glock i lina, och går ut längst bort i hagen för att försöka driva fåren mot fållan...

Och nu blev det lättare för oss,,, när vägen dit liksom trattades ner...

Fyra av fåren lyckades överlista planen och slank utanför tratten,,, däribland ledartackan🐏

Men vi bestämde oss för att skita i det, och köra på dom 6 som befann sig i fållan.

 

Och jag måste säga att utan ledartackan,, blev allt mycket lugnare...

Visst,,, fåren är fortfarande jättespringiga,,, men vi kunde träna lite fösning utan att fåren gick upp i spinn...

 

Och flankeringsträningen sen....

Jävlar i havet så fint han gör det vår Underbara Glock🌟

 

Nu förstår jag vad som menas med fin djurkänsla,,, för även om fåren är springiga,,, så hinner ju såklart Glock ifatt dom,,, och slår då självmant av på tempot när han kommer nära,,, och det i sin tur lugnar ju fåren...

Roligt också att jag nu själv  ser att han har så mycket lättare att flanka åt vänster,,,,, men fick till det riktigt bra även till höger när jag bad om det....


 

Vallning är ju sååååååå förbannat kul,,, när man väl fattar vad der egentligen går ut på....

Och det måste jag säga är skitnyttigt för mig, när det kommer till att få in fårskocken i träningsfållan...

Jag lär mig åtminstone att läsa fåren, för jag dirigerar inte bara mig och Glock,,, utan jag dirigerar även Thomas och Dollar,,,,


Det är en trött och Nöjd Sheriff vi har i vårt hus just nu...

Igår sprang han flera kilometer i full fart, och var knappt flåsig efteråt...

Ikväll har han vallat och är mentalt mer slut än om han sprungit det dubbla från gårdagen...

  

Jag är så otroligt stolt och nöjd över att vi kan ge vår Älskade hund chansen att uppleva det bästa av två världar..


Nu väntar en ny arbetsvecka..

Fokus ligger på onsdagens begravning,,, inget jag ser fram emot,,, men som ändå vill närvara på...

Det är fortfarande så jävla overkligt att det inte kommer komma några fler inlägg på FB,,, jag fattar inte...


Ha en bra vecka!!!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards