Direktlänk till inlägg 6 oktober 2016

Latmansvecka...

Av Ia Weylandt - 6 oktober 2016 18:13

 

Usch ja,,, denna vecka har vi inte gjort många knop på kvällarna efter jobbet..

Och "to-do" listan som vi fyller på med allt som ska göras börjar växa sig lika lång som önskelistan hos farbror Tomten🎅

 

Men man är liksom lite lätt trött efter en hel dags arbete, och när hundarna och fåren fått sitt, så börjar det mörkna, och då är det ju inte riktigt läge att sätta igång med att tex olja trästaketet runt ridbanan...

Men var sak har sin tid,,, vi får ta helgerna till hjälp,,, även om kommande är fullbokat med annat...


Men lite nytt har vi gjort.

Bla planterat körsbärsträdet som vi önskade oss och fick av pappa och Bodil...

 

Det finns ett körsbärsträd på gården, men det har liksom det vi hade i Huddinge växt sig så högt, så man når inte körsbären.

Dessutom står det och hänger över altanen, vilket medför att fåglarna 🐦 som snor bären🍒 Spottar ut dom på altangolvet, vilket i sin tur medförde att det blev att getingparadis 🐝

Och så kan vi inte ha det,,, så det trädet kommer vi att ta ner till nästa år...

Även så ryker äppelträdet som står framför entrén all världens väg...

Det genererar bara i små ruttna äpplen 🍎🍏 som trillar ner i slänten på gräsmattan, och som man halkar och nästan slår halvt ihjäl sig på...


Det har även blivit ett par vändor till sopstationen, med gammalt bråte som den förra ägaren lämnade kvar..

Tänk att vi var i valet och kvalet om vi skulle köpa oss en egen släpkärra eller inte...

Men Jösses vilket bra köp det visade sig va,,, den har redan betalat sig mångfalt,,, och jag fattar idag inte hur man ens kan klara sig utan ett eget släp...

Allt blir liksom så mycket enklare när man bara kan kasta på grejorna och sticka...


Lydnad med Klonken har det blivit såklart,,, och invigning av nya hindret..

 

Superbra med ramen runt hindret, det gör att han tar ut avståndet bättre vid uthoppet...

Även så verkar,,, "peppar" "peppar" metallapportförbanelsen vara bruten..

Jäklar vilka snygga apporteringar han gör.

Tungen har också blivit mycket mycket bättre...

Ett tag nu, har han vinglat in med den som om han vore stupfull...

Men nu är det bara själva avlämnandet kvar att slipa på,,...


Jag har varje kväll gått ut i fårhagen för att "bonda" lite med fåren...

Vill absolut inte föra dom allt för tama eftersom dom ska vallas på...

Men vill ju heller inte att dom ska sprätta iväg som popcorn så fort jag visar mig...

Den bruna längst fram är riktigt social, och kommer gärna fram och smakar på lite knäckebröd som jag har med mig ut...

Jag fattar dock inte varför dom helst håller till inne i skogen bland torra vissna löv,, när dom har närmare 2 hektar fint frodigt gräs och en hel del färskt sly att smaska på???

 

Men dom får väl äta det dom vill...

Iallafall så brukar jag sitta där i hagen en stund varje kväll och snacka lite med dom...

Det är bara den bruna som vill äta mina godsaker,,, men dom andra står nyfiket brevid...

Jag tycker dom är sååå jäkla fina i sin teckning...

   

Jag har nog faktiskt aldrig sett så tjusiga får förut🐑🐑🐑


Onsdagen kan man väl sammanfatta som en dag, då ingenting blev som vi hade tänkt oss....😁

Jag skulle valla efter jobbet, och tog därför med mig hundarna till jobbet den dagen...

Det blir ju lite meckigt och mycket att packa och hålla reda på, på morgonen...

Det är hundmat, vattenflaskor, ombyteskläder, handskar, spårlina etc etc...


Men jag visste ju också att vallfrökens tik är dräktig med beräknad valpning vilken dag i veckan som helst...

Därför kom det inte som någon stor överraskning att träningen blev inställd pga av att nya små BC-Stjärnor skulle få se dagens ljus🌟

Men likt förbannat blev jag lika jäkla ställd och handlingsförlamad för att mina planer ändrades..

Det är ju vid sådana tillfällen som jag märker av min asbergersdiagnos...

Hjärnan slutar liksom fungera, och kan inte få ihop en ny plan...


Jag åkte hem efter jobbet helt förvirrad, och kan inte för mitt liv komma på vad jag ska ta mig till istället..

Thomas skulle stanna på skjutbanan i Huddinge efter jobbet, så det stod mig fritt att aktivera mig själv och hundarna...

Jag bestämde spår, och packade in spårgrejjorna i bilen, för att 5 sekunder senare tycka att uppletande var en bättre idé..

Så ut med spårgrejjor och in med uppletandeväskan...

Bara för att sen ändra mig igen...


Alltså snacka om kaos...

Men det slutade iallanfall Super,,, då jag till sist bestämde mig för en enkel promenad...

Och jag tog hundarna med mig och bestämde mig för att se vart jag hamnade om jag följde det gamla nerlagda järnvägsspåret..

Ni vet där "100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann" åkte dressin mellan Byringe och Åkers-Styckebruk...


Och man kan väl lugnt säga att den gamla järnvägen är spikrak så långt ögat kan nå....

 

Men iväg traskade vi,,, och jag gick verkligen och njöt av det varierande landskapet som vi passerade genom vår färd...

Det var supervacker finskog...

 

För att sen övergå i lite mörk och burrig fulskog...

Vi passerade kalhyggen.....

 

Blandskog....

   

Öppna landskap...

Och ännu mera finskog....

 


När vi gått rakt fram i över en timma,,, och fortfarande i te såg något slut,,, så kände jag att det var dags att vända tillbaka...

   

Jag menar,,, vem vet vars vi skulle hamna tillslut???

Men nån dag ska jag hänga på mig en rygga med lite proviant och vätska och ta reda på det???


På vägen tillbaka hittade den Snuskiga Sheriffen en hög med bajs💩, som han tyckte det var trevligt att rulla sig lite i...

 

Jag tyckte väl inte det var riktigt lika uppskattat,,, och var glad att husse var hemma när vi kom tillbaka,, så att den Snuskiga Sheriffen fick sig ett rejält bad...


Sen luktade den lille bajsrullaren gott igen...


Och stackars husse då,,, han hade inte heller haft en vidare värst lyckad kvällsaktivitet...

Han hade bestämt träff med sina gamla skyttekompisar på Huddinges skytteklubb efter jobbet...

Men en trafikolycka på Essingen, gjorde så att han blev närmare 2 timmar försenad😡

Och väl framme på skjutbanan, gjorde vissa omständigheter det så att han inte kunde skjuta överhuvudtaget,,, så det var bara att sätta sig i bilen och bege sig mot Sjövreten istället...

"Bara" sätta sig i bilen,,, OM det inte varit för ännu en trafikolycka denna onsdagskväll,,, denna gång på Glömstavägen,,, vilket gjorde att det tog honom 90minuter att åka en sträcka som vanligtvis tar 45,.....


Stackars,,, det var ingen glad husbonde som efter närmare 4 timmars bilåkande 🚙🚙 angjorde hemmet...

Men jag mjukade upp honom med en supergod het chili con carne 🍲och en öl🍺, och snabbt var allt frid och fröjd igen....


Och nu är det torsdag,,,, en kväll som är som en slags härlig aptitretande förrätt till fredagen och den härliga kommande helgen...


Jag tycker att fåren är lite dumma som inte uppskattar det fina betet...

För jag har märkt,,, att när dom kommer ut ur skogen,,, så håller dom sig liksom som på en upphöjd platå, som finns längst bort i hagen...

Där ligger solen☀️ På hela dagarna,,, så det liknar mest en torr savann...

Så jag bestämde mig för att nu skulle jag fanimej flytta på dom...

   

Så ut i hagen med långlina på Glock,,, och jag vet fasiken inte hur vi fixade det,,, med fixade det gjorde vi...

Jag fick på något vis ut Glorre (och till viss del även mig själv) bakom flocken utan att dom poppade iväg,,, och sen kunde vi med gemensamma krafter,,, min vackra vallhund och jag,,, liksom fösa fåren, lugnt och stillsamt ner till det saftiga fina gräset...


Överlycklig lämnade jag våra vackra får där i det frodiga gräset, och Glock och jag vandrade långsamt ut ur hagen,

vände oss om innan vi klev ur,,, bara för att upptäcka att Fårskallarna tagit sig tillbaka till savannen igen...

😡👺👿😤😠

Men får väl inse att dom hittar mat om dom känner behov av det,,, dom går ju å käkar på nåt där på det som jag kallar savannen, och tycker ser torrt och tråkigt ut....

Men dom kommer inte svälta ihjäl om dom inte själva vill det....💖


Torsdagen innehöll även lite lydnadsträning...

Thompa och Glorre körde på lydnadsplanen,,,

 

Och jag lekte samtidigt runt med Dollar på ridvolten...

 

Jag tycker det är lite jobbigt att Dollar allt som oftas lämnas för att vi ska göra något med Glock...

Det är i bilen när vi kör rapport...

På tomten när vi kör lydnad,,,

På tomten när jag tar med mig Glock ut i fårhagen...

Även så har T och G cyklat 🚴 ett par gånger denna vecka,,, och även då så lämnas SuperHjälten kvar...

Nu vet ju jag hur mycket Dollar verkligen HATADE fysträningen på cykel,,,, men han vet ju inte att det är cykling som står på schemat när husse och Glorre går iväg....

Men det blir ändå jobbigt för mig,,, eftersom det i sååå många år varit SuperDollarn som stått i centrum i vår familj...


Men men,,, bara gilla läget,,, hundar åldras och har inte längre samma behov...


Något som dock aldrig förändras är vår kärlek till våra hundar,,, och jag Älskar att se deras kärlek, respekt mot varandra...

 

Så med denna Vackra bild, Önskar jag Alla jag känner en Mycket Trevlig helg...☀️🍀🌟


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards