Direktlänk till inlägg 24 mars 2017

En Bra Vecka....

Av Ia Weylandt - 24 mars 2017 19:00

  

What???

Skriver jag rätt??

Läser Ni rätt??

Har det varit en Bra vecka???

Det var längesedan jag kände så....

 

Men så är det iallafall,,,

mycket beroende på att jag haft mitt Älskade vitaminpiller till dotter på besök i några dagar...❤️❤️

 


Men veckan inleddes med lite bra lydnadsträning på Strängnäs BK...

 

Vinterns tragglande på lilla stegen i Nykvarns Hundgall verkar ha gett resultat...

Visst går det fortfarande lite för fort,, men av någon underlig anledning, så lyckas han "pepparpeppar" sätta ner sin fina lilla tass på varje steg...

 

Fortsätt öva!!!!

 

Vet inte varför jag fick för mig att det var våffeldagen i tisdags...

Och vet heller inte varför jag plötsligt fick för mig att vi skulle käka våfflor...

Jag tycker inte ens det är gott, och har nog bara gjort våfflor en gång tidigare i livet...

Antagligen gick det väl åt helvetia då,,, eftersom jag inte gjort det igen,,,,

 

Och ärligt talat,,, så var det inte jag som gjorde dom nu heller,,, eller jag försökte göra en,,, men gav upp ganska omgående,,, och lämnade med varm hand över våffelsmeten till min sambo...

 


Och han lyckades få till riktigt fina gyllenbruna våfflor,,, som faktiskt mot all förmodan smakade riktigt bra...

 

Thompa är så duktig!!!!

 

På onsdagen vid lunchtid anlände Jonna med buss från Jönköping,,, och jag som jobbade inne i city den dagen, passade på att möta upp på cityterminalen,,,

och efter mycket kramande, åt vi en god lunch tillsammans därinne i city... (Asiatisk buffé, med så mycket sushi som det bara gick att få plats med i magen,,, jag var lyrisk😋)

 

 Med mätta magar mötte Jonna upp en kompis och fick några mysiga timmar på stan tillsammans med henne,,, medans jag gjorde några kundbesök...

 

Och sen hade jag även återbesök hos vår företagsläkare som jag besökte för någon vecka sedan,, och som då var lite orolig för mitt hälsotillstånd,, kanske framförallt för att jag hade väldigt högt blodtryck...

MASSOR med prover togs,,, och nu skulle jag få svar...

 

Usch, jag var så nervös där i väntrummet, så att hjärtat slog trippelvolter i bröstet på mig...

 Men det var så positiva besked, så jag brast ut i gråt,,, som omväxling, typ😳

 

Allt såg jättebra ut,,, förutom ett prov...

Jag hade en Rejäl D-vitaminbrist,,,

eller som läkaren faktiskt uttryckte det,,, 

"nära på farligt låga värden"

 

Alltså det var ju så jäkla skönt att få en förklaring till den förbannade jäkla smärtan som jag har i kroppen...

 

Att allt hänger ihop är jag helt övertygad om,,, 

Så nu är jag satt på en 2 månaders lång behandling som innebär ett dagligt intag av en fyra gånger så hög dos av D-vitamin mot vad som annars är ett dagligt rekommenderat intag hos en vuxen person...

Sen ska nya prov tas,,, och sen är tanken att successivt trappa ner på D-vitamin intaget...

 

Alltså jag känner mig så mig så mycket lättare om hjärtat allaredan,,, även om jag förstår att det mest är psykologiskt,,, det lär ju inte hänt så mycket på 3 dagars behandling med tanke på att behandlingen är på ca 60 dagar,,, så det är nog bara vetskapen som gör mig lugnare, och där med också mer avslappnad..

Troligtvis beror även det höga blodtrycket på D-vitaminbristen...

 

Efter läkarbesöket fiskade jag upp min Älskade dotter, och tillsammans begav vi oss hem till Sjövreten,,,

Där någon blev Väldans lycklig över att få en ny människa att gosa med...

 

Denna mycket kärvänliga Älskade lilla hund❤️❤️

 

Men för Jonna var det nog ändå Hebbe som lockade mest,,, och hon kunde inte fort nog byta om till hästkläder, och bege sig ut i hagen till vår vackra mammuth...

 

Thompa och Glock var ute och fixade lite med fårstängslet,,, så Jonna tog sig an Hebbe,,, och jag fixade undertiden med lilla Lova,,, som blir mer och mer kelen ju mer vi pysslar med henne...

 

Tex så gnäggar hon varje gång Thomas visar sig och ropar hennes namn...❤️❤️

 

 Jonna pysslade både länge och väl med Hebbe,,,

 

Som verkligen står stilla och njuter av pysslandet...

 

Med Lova får man lov att vara lite snabbare,,, för plötsligt kommer ett tjuvnyp av hennes små tänder,,, eller ett litet försök till kickande när hon tycker man kommer för nära bakbenen....

 

Avslutade kvällen ute med att mata och vattna fåren,,,,

Hebbe och Glock är dom mest sociala i vår familj,,,

Dit vi går,,,, dit går dom ❤️❤️

 

Vi var alla ganska så trötta på kvällen,,, så efter middag och lite mys,,, kröp vi till kojs...

Jonna i gästrummet,,, som Lille Glock varit snäll och hjälpt henne bädda runt i sängen...

 


Och sen har dessa ljuvliga dagar med dotra på besök bara flutit ihop och varit Underbara...

 

Vi har gått långa mysiga prommisar,,,

 

Ett av mina Älsklingställen på promenaden är under den stora eken i kohagen...

Tycker den platsen är sååå vacker...

 

Tror Glock tycker detsamma,,, för han far ju som alltid runt som en galning på promenaderna,,, men sen plötsligt springer han upp och lägger sig under eken och väntar in oss andra...❤️❤️

 

Att gå i skogen är verkligen den bästa vitaminkick man kan få...

 


När jag har jobbat, så har Jonna passat på att träffa gamla kompisar,,, 

Men på kvällarna har vi ätit gott...

 

Suttit och snackat och mysat.....

 

Vi har ju såklart även hunnit med en Shoppingtur till Hedlandet...

Ett Måste om man är i närheten av Mariefred...

 


Men Självklart, så har vi ju också tagit ridturer på Hebbe...

Även om den första ridturen är något jag verkligen vill förtränga,,, för en närmare "nära-döden-upplevelse" var längesedan jag hade...

 

Älskar dock denna bilden av hela mitt hjärta...

Min Vackra dotter tillsammans med min Vackra häst ❤️❤️

 

Men den har harmoniska bilden ljuger....

 

Sanningen var den att vid den första ridturen var min vackra mammuth som en överladdad krutdurk...

 

Och det var ett så jäkla klantigt upplägg av mig...

För att det var första gången som vi stack iväg själva med Hebbe, och lämnade Lova kvar hemma...

Och jag märkte ju direkt att Hebstern var lite lätt upprörd över detta,,, medans Lova däremot helt cool som hon är,,, bara stod lugnt och stilla och käkade på hötussen som jag slängt åt henne...

 

Jag hjälpte Jonna upp,,, och tur jag höll ett stadigt grepp i tyglarna,,, för Hebbe började dansa krigsdans runt mig,,, och Jonna som inte hunnit få in högerfoten i stigbygeln höll på att flyga åt Helsefyr...


"Håll i dig,,, håll i dig",,, gastade jag,,, och Tackade min Lyckliga Stjärna🌟 Över Herbert's Fantastiska sadel som är nära på omöjlig att ramla av från...

Men man han ju tänka på Titanic,,, det osänkbara skeppet🙄

 

Hur som helst så ville Jonna såklart inte rida mer denna dagen...

 

Jag var i ärlighetens namn inte heller så jäkla ridsugen,,, men kände ändå att jag inte ville visa Jonna att det var något farligt,,, så jag svingade mig elegant,,,nåja,,, upp på Hebbes trygga,,*host* rygg...

 


Och det gick faktiskt över förväntan till att börja med...

 

Vi red upp till kohagen, där jag satte min mammuth i trav runt hagen,,, samtidigt som Glock for i stora flanker i full galopp runt hela hagen,,, så Underbart att se honom...

Toppen fysträning....

Dollar lämnade vi tyvärr kvar hemma....

Jag skriver tyvärr,,,  för självklart skulle jag helst ha även honom med...

 

Men Dollar blir otroligt stressad och frustrerad över att jag sitter uppe på Hebbes rygg,, så Dollar blir en fara för sig själv, då han mer eller mindre hela tiden befinner sig så nära,,, nästan under Hebbes hovar...

Så även om det är skitjobbigt att lämna honom hemma,,, så måste jag göra det för hans egen säkerhets skull...

 

 

Så länge vi red bort från gården gick allt lugnt och harmoniskt till,,, 

Men jävlar i havet när vi vände hemåt..

 

Hebstern tog bettet i munnen,, och drog iväg hemåt i sånna brallar, så jag trodde min sista stund var kommen,,,

Och alla kvinnor över 40, som fött barn och typ hoppat studsmatta,, vet vad som kan hända vid sådana "studsande" aktiviteter🙄

 

Men Tack och Lov fick jag hejd på honom,, och vi skrittade tills slut hem i sakta mak...

Jag så Otroligt nöjd med Glock's rejsande,,,, vilken kvällstur han fick👍

  


TokÄlskar denna bilden,,,, utan att egentligen veta varför....

 

Tror som någon skrev på FB,,,, det är djur, natur, harmoni och sol...

Älskar den hursomhelst❤️

 

Men ännu var det inte slut på dramatiken...

Ärligt talat,,, så upplevde jag dödsångest på riktigt några minuter senare....

 

När vi började närma oss hemma,,, hörde både jag och Hebbe hur Lova gnäggade och ropade på oss...

Det gjorde Hebbe helt vild av längtan efter sin bästis,,, så jäklar vilka krumbuktsprång han gjorde för att försöka sticka till henne med mig på ryggen....

 

Han var helt enkelt skitkladdad,,, och precis innan vi kommer in på vår gårdsplan,,, så ligger det en stor båt uppställd,,, med en lika stor fladdrande pressening på....

Jag kände att jag inte skulle lyckas passera det spöket utan problem,,, så jag valde att sitta av för att istället leda den uppblåsta mammuten genom hans påhittade fara...

 

Sagt och gjort, så slänger jag graciöst mitt högerben över Hebbes runda rygg för att sitta av,,

och vad händer????

Jo jag fastnar med min pösiga jacka i knoppen på cowboysadeln och blir hängandes där....

 

Och SHIT vilken panik som infinner sig...

För där hänger jag, utan kontakt med marken,,, och inser att om nu Hebbe sticker iväg i rädsla,,, ja då hänger jag där,,,, helt oförmögen att göra ett endaste dugg...

Jag skulle bara släpats med som en vante,, och utgången av det hade nog inte varit till min fördel...

 

Först börjar jag försöka få upp dragkedjan i jackan,,, men inser att det är lönlöst.

Då försker jag istället krångla mig ur jackan,,, men den förbannade jävla hjälmen som ju ska rädda liv, blir som en stoppkloss...

 

Så där hänger jag, när Hebbe plötsligt gör ett ryck,,, och Tack och Jävla Lov,,, det säger "ritsch" i jackan, när dragkedjan går mitt itu...

Och jag far i marken med en jäkla duns...

Som en reflex släpper man ju inte tyglarna,,, så ingen fara skedd,,, men både Jonna och jag bara lägger oss ner på marken och hyperventilerar....

 

Jonna stackarn,,, stod ju brevid och såg hela scenariot,,, oförmögen att egentligen göra något...

Vi var båda jävligt skakiga efteråt, så vi ville gå in och ta oss varsin rejäl grogg...

Tyvärr hade vi ingen sprit hemma,,, men vi delade systerligt på en 33cl cider...

Välbehövligt!!!!💖

 

Vi sa där och då,,, att vi Aldrig skulle rida mer,,,

Men vis av kunskap,,, så vet man ju att det bara på't igen...

Så dagen efter fick jag upp Jonna i sadeln igen,  

Min Vackra Modiga Dotter❤️❤️❤️

 


Självklart så ville jag ju även visa mina och Glock's fantastiska framsteg i vallning...

 

Men Attans vilken olydig liten Sheriff som skickades ut i fårhagen...

Jag var tvungen att gå in å bryta honom,,, då han visade tendenser som inte riktigt var i linje med vad jag varit van att se honom göra...

 

Tog en sista bild på fåren i vår hage,,, på söndag är det hemgång för dom,,,,,,

Synd att dom inte uppskattat sin vistelse i vår fina hage,,,,,

 


Nu har jag lämnat av min Underbara dotter vid bussen som ska ta henne hem till Jönköping och den stora kärleken igen...

Det känns så Otroligt tomt,,, och självklart grät jag floder efter att vi sagt farväl...

Är övertygad över att även hundarna kommer att sakna henna Massor❤️❤️

 



Så nu är det fredagskväll,,, och här sitter jag ensam och övergiven....

Nä,,, missförstå mig rätt...

Thompa har dragit till Falköping och kommer boa på hotell där inatt, för att vara fit for fight inför domarprovet imorgon...

Tycker det är SuperKul....

 

Hundarna ligger ute och vill inte komma in...

Älskar det!!!

 

Helgen kommer bli toppen...🎈

Imorgon kommer Abbotarna hit för lite skojig spårträning i våra vackra skogar..

Och på söndag är vi ett härligt gäng som tränar rapport här hos oss,,, och även grillar och myser efteråt....

Kan en helg bli bättre??????


En SuperTrevlig helg önskar jag alla jag tycker om...

Och Tack min Underbara Dotter för att du finns och förgyller mitt liv.,,

 

ÄLSKAR DIG MER ÄN ORD KAN BESKRIVA❤️❤️❤️❤️❤️❤️


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Av Ia Weylandt - Söndag 24 mars 16:15

   Veckan som gått har varit lugn. Vet ärligt talat inte riktigt vart dagarna tar vägen, jag tycker det är måndag, sen torsdag, sen puff💥helg.....   Jag har skönt nog varit pigg även på eftermiddagarna, och vi har varvat med att gå mys...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards