Direktlänk till inlägg 12 november 2017

Toppenhelg!

Av Ia Weylandt - 12 november 2017 17:45

  

Gud så härligt att lämna en helg bakom sig, som varit bra rakt igenom...

Inga panikångestattacker,,, inget ataraxknaprande...

Bara bra hela tiden...

Ja,,, om man bortser från att jag satte en bit skorpa i halsen under lördagsfrukosten,,, och sen inte vågade äta mer i rädsla för att kvävas...

Det är ju faktsikt den största anledningen till att jag inte vill äta kött,,, rädslan att det ska fastna i halsen på mig...

 

Men va faan,,, skit i skorpan och köttet,,, helgen har varit bra,,, punkt❣️

 

Helgen har varit en sådan, som när vi är ute hela dagarna,,, och sånna dagar gillar jag...

 

Efter frukosten i lördags började vi med att jag skulle måla den nya dörren till hundhuset...

Orginaldörren var tung och klumpig som bly,,, så när jag var på Konferans och Thomas var ledig passade han på att fixa Massor på gården...

 

Jag tycker det är jäkligt rogivande att måla på stora ytor...

 

En paparazzi smög visst runt på ägorna och fotade den mycket hårt arbetande målaren 

 

Fint blev det...

Behövs en strykning till,,,

 

Men det får nog vänta tills våren,,, för nu verkar det som om minusgraderna ⛄️ kommer ta grepp om vårt vackra avlånga land under en tid framöver...

 

Medans jag målade, så röjde Thomas ett av förråden som vi bara använt till att kasta in en massa bråte i...

 

Jag tömde ju tidigare i veckan mitt jobblager som jag haft på lagerhotellet i Älvsjö,,, för att från och med nu ha lagret hemma istället...

Ska bli så jäkla skönt,,, 

 

Och tänk att nu är jag verkligen sörmlänning på riktigt...

From imorgon får jag nya kunder utefter E20, från Södertälje till Arboga,,, 

Inget mer åkande in till Stockholm varje dag...

Så skönt, men samtidigt lite sorgligt,,, vissa kunder har jag kört på i över 11 år...

Vissa har blivit lika mycket vänner som kunder,,, det kommer bli tomt...

 

Men va faan,,,, det finns ju Facebook😄


När jag målat klart, och Thompa röjt det mesta, drog vi till skogs för frispårsträning....

 

Thompa och Glock förbereder sig på A...

 


Jag gick utan hund iväg ett 1100 meter ganska så lättsprungen spår...

Inget är som väntans tider....

 

Otroligt vacker sträcka på en gammal kraftledningsgata skulle jag tro....

 

20 minuter satt jag där i min ensamhet,,, innan det var dags att låta Sheriffen hitta mig...

Tur igen att det finns FB😉

Men sen kom den lilla rara hunden farandes genom skogen på sitt vanliga sorglösa vis....

 

Vi lekte oss tillbaka till husse igen..,

Packade in oss i bilen,,, softade en stund,,, och åkte sen vidare till ett annat ställe...


Gjorde en ny A-station....

 

Denna gång knallade jag iväg 500 meter,,, men gjorde ett mycket trixigare spår med 2 rejäla vinklar,,, nästan spetsar...

Och sen satte jag mig för att vänta igen....

 

Och nog kom han,,,, den lilla Sheriffen...❤️

 

Men jag kan konstatera att det behövs lite vinkelträning...

 

I den sista vinkeln, som jag såg,,, så drog han bara förbi i full fart...

Skogen är ju så öppen,,, så jag bestämde mig för att ha is i magen och inte ropa på honom...

Han fortatte väl en ca 100 meter,,, och sen gjorde han liksom som en stor volt runt mig,,,

det kändes som om han var påväg rakt emot mig när han vände tillbaka...

Jag stod som uppe på en liten kulle,,, men Sheriffen var Heeelt inne i sin egen bubbla,,, ägnade inte mig så mycket som en blick...

Utan fortsatte förbi igen fast liksom på andra sidan där jag stod,,, svårt att förklara,,,, men eftersom han sprang som på en stor volt,, så kom han liksom ut på sträckan igen åt rätt håll,,, och denna gången missade han inte vinkeln,,, utan tog den fint,,, och kom glatt in till mig...

 

Och även i den första vinkeln misstänker jag att han sprungit förbi, även om det inte såg ut så på GPS`n,,, för när vi gick tillbaka, och jag lät honom visa vägen,,, så gick han inte alls i sträckan, utan vi kom in i vinkeln liksom bakifrån...

JaJa,,, skulle inte grotta ner mig i detaljer,,, för det är svårt att förklara i text...

Summa Summarum,,, så behöver han nog träna lite på sin noggrannhet,,, och inte bara på snabbhet🚀🚀

 

Men vi åkte mycket nöjda från skogen,,,

Viljan och Motivationen råder det ingen större brist på...

 

Hemma igen blev det hästpyssel....

 

Thompa har hittat nåt klipp på youtube hur man tränar lastning med svårlastade hästar...

Och såklart vill han försöka testa den metoden på Hebbe...

 

Mycket handlar om att longera hästen runt och mot transporten...

Tycker han rör sig riktigt flott, min lilla Mammuth,,, trots den lilla gubbmagen som han lagt sig till med😝

 

Linslusen och Lova tittar avundsjukt på när Hebbe får All uppmärksamhet....

 

Sen ska man tydligen göra sig STOR framför hästen och få den att backa...

 

För att avsluta med att lugnt närma sig transporten där det belönas massor varje steg framåt,,, men inte försöker tvinga in hästen,,,, utan märker man att den börjar sätta sig på tvären,,, så ska man själv vara den som får den att backa bakåt...

 

Faan va invecklade utläggningar jag gör idag...

Räcker egentligen med att skriva att vi longerade och provlastade Hebbe😚

 

Knocke, Dollar och jag var beundrande åskådare...

 

Thomas tog sen en ridtur på Soling,,, och jag, hundarna och Lova promenerade med...

Soling,,, det är förresten Linus det...

Han heter Soling i passet,,, tycker det är så mycket finare än Linus,,, så när vi pratar OM honom säger vi Soling,,, men när vi talar TILL honom säger vi ju såklart Linus eftersom han kallats för det hela tiden... 


Det började skymma när vi kom tillbaka,,, så det var ett nöjt gäng som gick in för att göra lördag...

 

Vi hade inte dragit något mattema denna helgen...

Anledningen är att jag har under veckorna köpt på mig något vansinnigt mycket asiatiska såser och kryddor,,,

så vi körde på temat på ”Best of Asia”

Tycker det är trist att slänga mat,,, och vissa burkar och såser har jag bara använt typ en matsked av...

Nu gick det åt lite mer,,, och jäklar va gott det blev😋😛

 

Hundarna kändes supernöjda med dagens aktiviteter...

Knocke låg och sov så fint på mattan nedanför spisen....

 

Dolliboll, låg harmoniskt på golvet nedanför köksbordet....

 

Inte Fullt så Nöjd och Harmonisk kände jag mig när Dollar flyttade sig och lämnade efter sig en mindre gigantisk lerhög på dom förbannade vita jävla trägolven😬

 

Alltså, dom där vita trägolven kommer ge mig en hjärtattack en vacker dag...

Blunda och Andas,,,, Weylandt,,,, Andas😷

 

Söndag morgon sen,,, inledde jag med en närmare 2 timmas prommis i dom vackraste av skogar...

 

Och sen försvann bara dagen som i ett nafs...

Swosh, sa det, så var det kväller och dags att dra sig tillbaka inomhus...

Dagarna är verkligen korta nu...

 

Ändå vaknar jag ju tidigt, och utnyttjar varje vaken minut till braiga saker...

Imorse tex, va jag uppe redan vid 6-tiden och gav hundarna mat...

Sen började jag och Fru Linna chatta om ditten och datten...

Älskar verkligen att det finns någon annan chattsugen än jag vid den tiden på dygnet...

Ingen skulle förstå hur många världsproblem vi hinner lösa på dom tidiga morgontimmarna, medans många andra ligger och sover sött😴😴😴😴

 

Vid 8-tiden stack jag och hundarna till skogs,,, och sen efter en ganska lång och god frukost,,, drog vi till Strängnäs BK för lite hundträning...

 

Inledde med uppletande,,, som den lilla Sheriffen gjorde Magiskt...

 

Älskar att av typ 1000 bilder,,, där hunden är suddig på alla,,, 

så blir det typ 3 där omgivningen är suddigare än hunden😎

 

Vi la som vanligt ut bara 1 föremål i taget,,,,

Eller vi, och vi,,, det är jag som kutar ut och lägger ut föremålen...

Extra jobbigt i Strängnäs ruta som lutar lite lätt uppför....

 

Men det får vara mödan värt, när Sheriffen sen letar så bra❤️⭐️🍀

 

Sen blev det lydelse...

Så taggad och glad Sheriff,,, jag verkligen Njuuuter av den glädje han utstrålar...

 

Full fart hela tiden...

Kanske inte perfekta utföranden,,, men vem faan bryr sig,,, så kul att se en så glad hund...

 

Dollar,, är väl halvglad där han ligger med sin Älskade kong...

 

Vill gärna vara med,,, men vägrar släppa ifrån sig kongen,,,

Men söööt är han...

 

När vi kom upp till parkeringen, så kom ett par fram till Thomas, och berömde honom och Glock.

Dom var på genomresa,, skulle åka söderut någonstans för att hämta en valp,,, jag lyssnade inte riktigt från början,,,

Men dom ville bara säga att dom tyckte det var kul att komma till en BK, och se så trevlig och glädjefull lydnadsträning.

 

Deras ord gjorde mig verkligen glad,,, för jag tycker ju också, som jag skrev ovan,,,,att det finns en sån enorm glädje i allt vi gör med Sheriffen😍


Och när vi ändå snackar glädje,,,, så var det Ingenting emot vad jag kände när Glock och jag kom från vallhagen i eftermiddags....

Shit va fint han gick....🌟❤️🌟❤️🌟❤️🌟❤️🌟❤️🌟

 

Jag hann i princip bara släppa av Thomas och Dollar hemma,,, innan det var dags för Glock och mig att åka till Stora Trana för ett pass i vallhagen...

 

Och jag åkte därifrån i total eufori över min duktiga, duktiga hund⭐️⭐️⭐️

Såååååå jäkla bra vi var idag...,👏👏👏👏

 

Och jag blir sååååååå jäkla imponerad,,, när vi som idag testar en ”ny”grej,,, och jag använder inlärda  kommandon,,, som vi (”vi” är vallfröken) märker triggar Sheriffen lite fööör mycket,,, och vallfröken föreslår att jag ska testa andra kommandon, bara för att bryta mönstret....

Och dom kommandona funkade  Klockrent...

Vilken jäkla skillnad det blev😍

   

Faktsikt något som jag kom hem och föreslog att vi skulle testa även i brukslydnaden....

Får väl se om min kära sambo är sugen på det...😉

Det Bästa är att nämna det för honom,,,, inte tjata,,, låta honom komma på det själv,,,,och sen att han får presentera idén som sin egen om ett tag...

Efter över 10 år börjar jag fatta hur han funkar😜 hussen alltså.....😂

 

Hela Sjövretens innevånare verkar nöjda med helgen....

Dollar ligger vid min fötter,,, snarkar och fiser som den pensionär han är...

 

Glock sitter inne i soffan med husse...

Jag gick förbi alldeles nyss på min väg till toaletten....

 

OJ som jag njöt av bilden av där husse och hund ser ut att sitta i ett förtroligt samtal💙⭐️💙⭐️

  

Jag hoppas att Sheriffen talar om för husse hur bra han mår, och att han trivs här hos oss....

För vi Älskar honom mer än Ord någonsin kan beskriva❤️❤️❤️

 

Ha en Bra arbetsvecka alla Glada❣️

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards