Direktlänk till inlägg 23 oktober 2016

En blöt helg, med dåliga ligg.....

Av Ia Weylandt - 23 oktober 2016 19:15

 

Ja, Hujedamig en sån blöt helg vi haft..

Alltså blöt som i regn 🌧🌧🌧 mest hela tiden,,, länge sedan jag blivit så blöt, kall och frusen...

Men då är det tur att man kan skapa sitt eget solsken☀️☀️☀️

Solskenet i mitt liv just nu heter Vallhunden Glock,,, för jösses vilka fina framsteg han gör i fårhagen...

 

En Underbart energigivande liten solstråle☀️⭐️💛⭐️☀️


Men helgen började ju i spårets tecken i fredags kväll...

Dom spårade sina ängsspår riktigt bra, både Dollar och Glock..

Så det var en nöjd matte som åkte hem för att fredagsmysa...


Och vilken härlig inledning på myset det blev,,, för på trappan utanför huset stod en liten underbar fredagsmyspresent från en av våra grannar...

Laxolja och varsitt tuggben...

Glock blev tosugen....

 

Och faktum är att både Dollar och Glock är ganska så kräsna när det kommer till tuggisar,,, men dessa färgglada slukade dom båda utan att blinka...

 

Härligt med goda grannar,,😄 (Och som dessutom råkar vara återförsäljare av hundprodukter)😝


Thomas kom faktiskt hem lite tidigare från övertidskvällen än vad vi trott,,,, så vi kunde njuta av en skön fredagskväll med skagentoast....

 

Och även om vi går en mörk och trist period till mötes,, så är det ändå något visst med höstkvällarna och alla ljus som brinner så vackert i sina stakar runt om i vårt hus....

 

Var sak har son tid....


På lördagsmorgonen stack Thompa ut med Hundarna en snabbis,,, och jag stack ut och la varsitt skogsspår åt dom...

Jösses som vi spårar nu,,, men det är för att det är så jäkla lätt tillgängligt,,, och framförallt så Jäkla kul...

Älskar verkligen att gå bakom en spårande hund,,, blir lika faschinerad varje gång...


När tippen öppnade stack Thompa dit med ett lass från stallgolvet..

Tycker hundarna är så härliga att se, när dom sitter där tillsammans och kollar efter sin husse...

De e verkligen "Du och Jag Brorsan"💞

 

När husse kom från tillbaka från tippen blev det lydand för båda...

Dollar apporterar...

 

Glock kryper......

 

Dollar, Glock och husse leker.......

 


Sen tog husse ytterligare en sväng till tippen,,, och jag stack ut och tog spåren...

Dollar spårade som vanligt fint,,,

 

Och Glock,,,, jag blir mer och mer imponerad av hans spårande...

Idag var spåret inte så långt,,, men med väldigt mycket vinklar,,, både 90 graders och spetsar...

Och han är så jäkla lättläst,,, alla vinklar utom en spets, tog han utan att ens lyfta på huvudet,,, bara plöjde fram som en dammsugare...

I den som han fick ett tapp på,,, lyfte han upp nosen och började vinda och ringa sig tillbaka in i spåret igen...

Super!!!

Denna dag hade jag även busat till det med pinnarna, så att 2 pinnar plötsligt kom väldigt tätt...

Men även de klarade han,,,, den Fantastiske Sheriffen😍

 


Jag vet att jag gnäller mycket över husets alla vita skitiga golv....

Men faktum är att jag kanske slipper det nu...


För jag har tidigare inte hittat nåt bra hjälpmedel för att våttorka dom,,, så nu bestämde jag mig för att pröva det gamla hederliga sättet att knäskura dom...

Och inför det syftes införskaffades ett par arbetsbyxor med knäskydd som testades under lördagsförmiddagen...

Och jäklar som jag trivdes i mitt inköp,,, känner mig som en riktig Mulle Meck...

 

Och golven blev dessutom skitfina😄,,, men det var rackarns jobbigt att ligga där på alla fyra,, och tyvärr så vaknade jag imorse med kraftiga smärtor i mitt opererade knä...

Inte så bra....


Men man känner ju liksom inte efter direkt,,, så med nyskurade golv, fortsatte vi utomhus med att kratta löv...

 

Jag tycker det är så harmoniskt att kratta löv på nåt vis,,, speciellt eklöv som är så många,, så man får lust att göra en jättehög och hoppa runt i...

Thompa körde blåsten och jag körde manuellt...

 

Hundarna var pigga och hoppiga och lekte runt med sina "Bläckisar"

 

Det Vackraste jag vet......

 

Ena bollen börjar släppa lite från ett snöre, så husse knöt en ny knut,,, och snacka om full fokus från både D&G.

 


Strax efter 13, rullade våra lördagsgäster Micke, Izabella och Liam in på gårdsplanen...

Och Liam,,, Underbara unge,, slänger sig ur bilen,,, kastar sig i Thomas famn, och säger...

-Farfar,,, jag har längtat efter dig💖💖💖💖

 


Alltså jag tror både T och jag fick en tår av glädje i ögonvrån...


Tyvärr så började det regna precis när dom kom,,, så vi fick efter lite rundvandring på gården, flytta korvgrillningen till altanen...

 

Lille Liam var jättefrusen,,, så honom bäddade vi ner i en koja i väntan på korven...

 

Sen fick vi sitta inne och äta,,,men det var mysigt det med...

Grillad korv är alltid gott....

 

Vi satt och snackade både länge och väl...

Toppen att ha Micke som är hovslagare och Bella som är veterinär, med inriktning "hästspeciallist" att bolla med nu när vi står inför att skaffa häst...

Dom vet ju båda vad vi ska kolla efter,, och vilka fällor som är vanliga att gå i..


Och sen åkte vi och tittade på deras nyköpta gård,,, bara 20 minuter från oss...

Härligt ställe,,, med en enorm potential...

 

Visst är stallet med sina 9 boxar lite slitet,,, men det var så häftigt att gå där och se framför sig hur det fixas till och tillslut kunde man nästan både se och höra hästarnas harmoniska malande när dom stod där och käkade på sitt hö..

 


Sen var det hög tid för oss att åka tillbaka till Sjövreten och göra lördag...

Eftersom korven åts så sent, så nöjde vi oss med en ostbricka i all enkelhet på kvällen..

 

Det smakade ljuvligt,, och vi kollade faktiskt på Så Mycket Bättre...

Jag såg första säsongen,,, men efter det har vi inte följt det,,, jag är ju inte mycket för att titta på TV,,, men det var faktiskt riktigt mysigt....


På söndagen stack Glock och jag hemifrån redan vid halv nio, 

Thomas tog med sig Dollar till jobbet för några timmars övertidsarbete,,, och sedan spenderade dom resten av söndagen åt att elda upp virket från stallgolvet..

 

Jag är så tacksam om jag slipper vara hemma när det ska eldas...


Så istället spenderade Glorre och jag precis hela dagen ute bland fåren för att ytterligare förkovra oss i vallnIngens ädla konst...

Så jäkla fina och tålmodiga får,,, tycker dom är Underbara...

 

Och Glock och jag då???

Hur skötte vi oss?

Jo, jag är ju som jag är,,,, lätt förvirrad....


Förmiddagspasset ägnade vi mycket tid på att "ligg" är "ligg" oavsett...

Sheriffen börjar tycka att han kan bäst själv,,, och plötsligt kunde han varken "ligg" eller "ligg kvar"

Så jag har nog Aldrig sagt LIGG, så många gånger i mitt liv som idag...


Många, men dåliga ligg fick jag uppleva idag,,, och lägg därtill att jag nog aldrig heller varit såhär blöt tidigare...

Tolka det som ni vill.....🙃☺️😝


För regner fullkomligt vräkte ner på förmiddagen...

Lustigt hur jag är funtad...

Till Glock hade jag tagit med mig, regntäcke, liggunderlag, handdukar, mat och dryck....

Vad tog jag med till mig själv???

Inte ett skit!!!!

Jag var efter förmiddagen så genomblöt ända in i trosorna,,, och magen kurrade högljutt efter att ha blivit snuvad på både frukost och lunch...


Nu fanns det tid för mig att åka och köpa något att äta,,, men just då var jag inte sugen,,, så i pausen hoppade vi istället in i bilen både Glock och jag, och försökte värma och torka oss med hjälp av stolsvärmaren...

Det gick sådär,,, men mysigt hade vi...😍😍😍😍

 

Under eftermiddagen lättade regnet något,,, men vad gjorde egentligen det,,, jag var ju redan dyngsur...

Men inget jag egentligen tänkte på,,, för både vi och dom andra kursarna hade riktiga Halleluljamoment inne i fårhagen....

Jäklar så fin han var Glockpojken,,, jag får nästan tårar bara av att tänka på det...

Aldrig någonsin att jag trodde vi skulle komma så mycket framåt på så kort tid...

 

Men han var lite trött, den Underbara Sheriffen på slutet,,,💗


Jag var hemma strax efter 17 ikväll,, och det var faktiskt först när jag började ta av mig mina blöta kläder som jag insåg hur frusen jag var...

Det blev en låååååång varm skön dusch,,, och när jag kom upp ur den så hade min Underbara sambo gjort en rykande varm och god Irish Coffie till mig...

Precis vad jag behövde....😘


Glock verkar också nöjd med sin dag, och gosar in sig med sin husse.....

  

Nu ska vi jobba lite i en vecka,,, sen får man se vad som händer????

Kan vara så att vi ska åka och träffa Herbert,,,, som i.........


Tack Alla inblandade för en Härlig helg🍀


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Ia Weylandt - Söndag 28 april 17:45

  Jag ska tamejfaaan sluta med att planera saker, för det blir iallafall aldrig riktigt som jag vill. När vi tidigare i vintras planerade vårens tävlingar, så byggde vi hela säsongen runt att vi ville tävla på ToppTävlingen Kungafärden i Kungälv u...

Av Ia Weylandt - Måndag 22 april 18:15

  Hajja, att jag igår var såååå jäkla trött när vi kom hem från Flen, så att jag inte orkade blogga😱Det har nog fanimej inte hänt tidigare, för jag såg fram emot att skriva redan igår.   Vi var hemma vid 16.30, då packade vi ur HobbeL...

Av Ia Weylandt - Söndag 14 april 16:30

  Ser tillbaka på veckan som gått, och njuter av att den innehållit så mycket hundträning. Gladast är jag över att jag hittat tillbaka till viljan och glädjen i att träna hund igen, Olsson ÄR verkligen en Toppenhund, om jag bara har orken och j...

Av Ia Weylandt - Söndag 7 april 18:00

Mmmmmmmmm, Morris, Min Morris❤️, trött och sliten, men Lycklig och fulltankad med kärlek, sitter jag nu i mitt älskade kök, och ser tillbaka på en helg fylld av villkorslös ren och skär KÄRLEK ❤️ Förstår knappt inte h...

Av Ia Weylandt - Måndag 1 april 17:15

  Men,,, sicken bra påskhelg det blev ändå. Trots att jag först var Väldans besviken över att det inte blev någon husvagnstripp....   Men jäklars som vi velade in i det sista fram och tillbaka, huruvida vi skulle åka eller inte... Det som ti...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards